Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

vydáno 9. 4. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Bleskovky | téma Filmy, Z domova | 18 komentářů

Tagy: 1.78:1, 2.35:1, Blu-ray, Červená světla, film, ořez, Red Lights

Červená světla (Blu-ray) Na HDmagu jsme vždy zastávali názor, že film bychom měli na Blu-ray (ale i na DVD, samozřejmě) dostávat v nejlepší možné kvalitě, což znamená i v poměru stran, v jakém byl film natočen. Jak jste se ale mohli již několikrát přesvědčit, tuzemští distributoři mnohdy raději šetří prostřednictvím levných přepisů s ořezaným obrazem, než aby zainvestovali a potěšili tak i ty, jimž na technické kvalitě disku záleží.

Posledním distributorem s máslem na hlavě je Hollywood Classic Entertainment, malá distribučka, která se soustředí především na nezávislé snímky a filmy s menším komerčním potenciálem obecně. Její disky jsou mnohdy bez bonusů, nicméně technickou stránku si povětšinou drží solidní. V případě thrilleru Červená světla to ale neplatí.

Ten totiž nejenže neobsahuje žádné bonusové materiály, ale vlastní obraz v poměru stran 1.78:1, přičemž se natáčelo ve 2.35:1. Podobně jako u Bontonfilmem zmršených edic Loopera a Země bez zákona tak přicházíte o dobrou třetinu obrazu, čímž se radikálně mění kompozice a samozřejmě se i ztrácí informace a kvalita obrazu.

Největší vtip je ovšem cena. HCE si za tuhle „nádheru“ hodlá účtovat 499 Kč, což je suma, za kterou dnes pořídíte mnohé technicky nedevalvované tituly.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Komentáře

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil marko (bez ověření), 9. Duben 2013 - 14:54

Obrázek uživatele marko

dneska som nahodou bol v Tescu a spomynane filmy som videl predavat po 18–21,–e za kus vylisovaneho odpadu, fakt neviem kde to speje… filmy by som nezakupil ani vo vypredaji…

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 9. Duben 2013 - 15:55

Obrázek uživatele Michal Kubeček

Bohužel je ořezaný i Skyfall – jen na těch druhých dvou stranách. :-(

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil st39.6, 9. Duben 2013 - 19:51

Obrázek uživatele st39.6

Ale prd, Skyfall je OAR. Ze se tocil v 16:9 neznamena, ze je 2.35:1 orez. Je to pomer, na ktery kameraman komponoval a ktery preferuje spolecne s reziserem. V IMAXu byl v 16:9 jen jako bonus.

Prijde mi docela otravny, jak vsichni mluvi o tom, ze je 2.35:1 orez. Neni to orez, je to kompozice, kterou vybral kameraman s reziserem, soucast umeleckeho zameru. Neplette si pomer stran, ve kterem nataci kamera a pomer stran, na ktery reziser s kameramanem komponuji a ktery pak preferuji. To je hodne velky omyl

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 9. Duben 2013 - 23:54

Obrázek uživatele Michal Kubeček

Viděl jsem film v IMAXu i na BD… a je to ořez. To, že je film s ohledem na tradiční kina natočen tak, aby mimo ořezaný záběr nic zásadního nechybělo (jako třeba že by měl někdo v ořezaném obrazu jen půlku hlavy), na tom nic nemění. Stejně tak se filmy natáčené primárně 2.40:1 točí většinou tak, aby se na ně i po ořezu na 16:9 dalo dívat, ale neznamená to, že by proto ořez na 16:9 nebyl ořezem.

Na poměru 2.40:1 není nic uměleckého. To je jen historická z nouze ctnost, protože je technicky jednodušší mít políčka filmu krátká a protože je levnější postavit široký sál než postavit sál vysoký. Určitý typ lidí má ovšem ve zvyku podobná historická omezení vydávat za To Jediné Pravé Umění, kterého je potřeba se za každou cenu zuby nehty držet, i když technické důvody pro ně už padly. Viz třeba řeči o tom, že Hobit v 48 fps nevypadá jako film.

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil st39.6, 10. Duben 2013 - 11:45

Obrázek uživatele st39.6

Tak ještě jednou. IMAX v 16:9 byl „bonus“. Mendes i Deakins jasně hovoří o tom, že „nudle“ je jejich preferovaný formát. Je to umělecká volba. Ať už to s „historickou z nouze ctnosti“ má společného cokoli, je to jejich volba a jako taková má být respektována. Tudíž Skyfall není v ořezu, protože ctí OAR. Není to „To Jediné Pravé Umění“, ale je to jediný OAR.

A když už zmiňujete Hobita, docela nešťastný příklad, také se točil v 16:9, také byl v některých IMAXech v 16:9 a přesto je na BD v „nudli“. Jednoduše proto, že TO je OAR. Žádná z nouze ctnost, prostě režisérem i kameramanem preferovaný poměr stran. Tečka. Mluvit o ořezu u jakéhokoli z takových titulů je hloupost.

A naopak, lpění na 16:9 kvůli tomu, aby měl někdo doma „fullscreen“, je srovnatelné s onou „historickou z nouze ctností“. Zajímalo by mě, jestli byste to samé říkal, kdybyste měl doma 21:9 televizor nebo maskované plátno / plátno s anamorfním objektivem.

Odpovím za vás. Ani byste necekl.

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Martin (bez ověření), 10. Duben 2013 - 13:03

Obrázek uživatele Martin

Už to tady bylo probíráno nejméně tisíckrát, nechápu, že to ještě někdo nechápe, panebože…

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 10. Duben 2013 - 14:10

Obrázek uživatele Michal Kubeček
  1. Jak už jsem napsal: viděl jsem oboje a IMAX verzi považuji za lepší. Už vaše vlastní volba termínu „bonus“ je v rozporu s tím, co se snažíte tvrdit ve zbytku příspěvku. Kdyby totiž 2:40:1 verze byla „ta správná“, nemohla by IMAX verze považována za „bonus“, tj. přilepšení a něco navíc; bylo by to naopak degradací filmu oproti „umělecky správné verzi“. Pokud by měla být 2.40:1 verze opravdu tou „lepší“, jak se snažíte tvrdit, jaký důvod by mělo promítat v IMAXu tu „horší“?
  2. Hobita jsem zmiňoval kvůli 48 fps, ne kvůli poměru stran.
  3. Odpovídejte laskavě jen za sebe. Já bych „cekl“ úplně stejně, protože ten kus obrazu mi tam prostě chybí a to, jaký poměr stran má moje televize, na tom nic nemění. Stejně jako film ze stran oříznutý na 4:3 bude vypadat jako oříznutý i při promítání na 4:3 televizi – a dokonce i na 5:4 monitoru, kde „pruhy“ budou na vodorovných stranách.

Na 16:9 vůbec nelpím. Pokud byl film natočen jako 2.40:1 a jiná verze neexistuje, měl by být v tomto poměru stran i na BD/DVD a je nesmysl ho ořezávat do 16:9. Pokud ale film byl natočen v jiném poměru stran a (přibližně) v tomto poměru stran byl i promítán v IMAXu, s čímž se od začátku počítalo jako s prémiovou projekcí a vy sám jste to označil za „bonus“, je naopak ochuzením diváka dát mu na BD jen oříznutou 2.40:1 verzi. Nezbývá než dodat, že je to jen marketingový trik, jak někdy později vytáhnout ze zákazníků další peníze, až vydají speciální edici, kde bude obraz celý (pro jednoduchost zanedbávám rozdíl mezi IMAXem a 16:9, který je minimální).

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Martin (bez ověření), 10. Duben 2013 - 15:39

Obrázek uživatele Martin

Možná ti to dojde, až si přečteš tohle.http://www.bleedingcool.com/2012/11/08/behind-the-lies-of-the-skyfall-see-it-in-imax-advertising-campaign/

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 11. Duben 2013 - 1:56

Obrázek uživatele Michal Kubeček

Za prvé: to vážně neumíte diskutovat bez povýšených poznámek typu „Možná ti to dojde“, „Říká ti něco slovo Google“ apod.? Pokud si myslíte, že tím váš příspěvek působí fundovaněji, jste na omylu.

Za druhé: celý ten článek vlastně nepřináší žádné argumenty, celý se nese v duchu „je to tak, protože říkám, že to tak je“. Ani screenshoty, které mají dokládat, že je film komponovaný na 2.40:1, se zrovna moc nepovedly. Přinejmenším třetímu, šestému a osmému ty oříznuté kusy viditelně chybějí – a ostatním by nijak neublížily.

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil KARLOS (bez ověření), 10. Duben 2013 - 16:16

Obrázek uživatele KARLOS

Já to zkusím vysvětlit takto: IMAX má nějaké plátno, které je velmi vysoké. Většina filmů je ovšem v nudli a tím pádem se v IMAXech využije při nudli jen nějaká polovina této výšky. Díky tomu, že filmaři mají ovšem mnohdy k dispozici mnohem víc obrazu (i když s tímto obrazovým materiálem nijak umělecky nepracovali, prostě co nemaj v hledáčkovým rámečku – tj rámeček vymezuje plochu v hledáčku a samozřejmě na všech zbývajících zobrazovačích – to je pro ně podružné), kde po domluvě MOHOU, ale nemusí se domluvit s IMAXem na zvýšení obrazu. Že to působí líp? JIstě, protože IMAX pak plní svou prioritní roli – tj vyplňuje celé zorné pole.

Takže si to zhrnem – v kině to působí dobře, mohlo by to působit dobře i doma v obyváku. Ale není to původní umělecký záměr. Je to bonus (v těchto případech né bonus pro domácí nosiče, ale pro IMAXy), který by se dal přirovnat k vystřiženým scénám. A ty taky v kině neuvidíš (dá se v té tvé polemice uvažovat, proč nám ty scény ve filmu nepustí, mnohdy vylepšují celkové vyznění filmu, že ano, přesto se dostávají jen do domácností).

Chápu určité obavy nad tím, že film jednou vyjde v bonusovém IMAXovském oříznutí (ano, Hobbit třeba „neuřezával“ jen nahoře a dole, ale taky ze stran, aby se dostalo na nativní 4K záznam, ve výsledku tak vidíme z obrazu zaznamenaného kamerami jen nějaké dvě třetiny) na BD, to ovšem nemění nic na tom, že to není výchozí umělecký záměr, který by měl výt beze zbytku na disku přítomný. Velmi hezkým příkladem je Titanic, kde na hlavním, 2D BD disku je nudle, ale u bonusového 3D (ano, to už je na rozdíl od Avatara u Titanicu chápáno jako bonus) je navíc přidán i další bonus – 16:9 poměr stran.

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil marko (bez ověření), 10. Duben 2013 - 17:41

Obrázek uživatele marko

pekne napisane, pochopil som to…

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Martin (bez ověření), 10. Duben 2013 - 17:47

Obrázek uživatele Martin

Dobře to nepůsobí, protože kamerová kompozice je dělaná na původní formát, a tudíž je to taky tak na blu-ray. Zaplaťpánbůh !

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 11. Duben 2013 - 1:39

Obrázek uživatele Michal Kubeček

Povídání je to sice obsáhlé, ale pořád neodpovídá na základní otázku: je-li (téměř) neořezaný Skyfall dost dobrý pro promítání v IMAXu – a dokonce sám přiznáváte, že tam působí lépe, proč najednou není dost dobrý, aby se dostal na BD, které si 99 procent kupujících bude pouštět na zařízení s poměrem stran 16:9? Proč by měla neořezaná verze na IMAXovém plátně vypadat lépe než ořezaná a na televizní obrazovce s téměř stejným poměrem stran by najednou lépe vypadat neměla? Je-li 2.40:1 „umělecký záměr“ (cituji), neměl by ten „umělecký záměr“ dostat přednost daleko spíš právě v IMAXu, který je zaměřen na co nejlepší zážitek, než doma na televizi v obýváku?

Ad „chápu obavy“: ne, to vůbec nejsou obavy. Já naopak doufám, že se té neořezané edice na BD jednoho dne dočkám. Obavy mám jen z toho, že to byl od začátku trik vydavatele, jak přimět nás, kdo si chceme doma pustit stejný film, na jakém jsme byli v IMAXu, abychom si postupně koupili disky dva. A že do toho zapadají i citovaná prohlášení o tom, že 2.40:1 byl „umělecký záměr“ a že IMAXová verze byl vlastně jen jakýsi omyl.

„dá se v té tvé polemice uvažovat, proč nám ty scény ve filmu nepustí, mnohdy vylepšují celkové vyznění filmu, že ano, přesto se dostávají jen do domácností“ – To je u různých filmů různé (a často i u různých scén stejného filmu), ale nezřídka je hlavním důvodem nutnost vejít se do nasmlouvané celkové délky filmu pro kina, což je mimochodem docela dobrá analogie ořezaného Skyfallu. Extrémním příkladem je LotR, kde „rozšířená edice“ na DVD/BD působí o hodně lépe než ta, která byla v kinech. Jen se tam nikdo nesnažil tvrdit, že šlo o umělecký záměr, a na rovinu přiznali, že by ty filmy byly prostě pro kina moc dlouhé.

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil KARLOS (bez ověření), 11. Duben 2013 - 9:19

Obrázek uživatele KARLOS

Ovšem já jsem všechny důvody uvedl. V IMAXu to působí „lépe“, protože za a) má obrovskou a vysokou zobrazovací plochu, za b) protože sál plní svou prioritní roli – vykrytí zorného pole. Nic víc, nic míň. Že by samotný záznam pak na 16:9 tv působil opět pro někoho „lépe“, ovšem jen z hlediska toho, že se mu nebudou zobrazovat černé pruhy (žádný další bonus už na tv prostě přítomný nebude, pokud teda nemáte doma IMAX).

Tak jako tak, člověk by měl mít k dispozici originální a původně zamýšlený přepis – což Skyfall plní. Pokud se v budoucnu objeví edice, která bonusově přinese obraz s jiným poměrem stran, stejně bude muset být v edici i placka s původním přepisem. A tím pádem se dostáváme k čemu? že vyšší AR je jen bonus.

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 11. Duben 2013 - 14:38

Obrázek uživatele Michal Kubeček

Na mne lépe působí a není to jen kvůli pruhům. Na BD na mne kompozice působí v mnoha scénách zbytečně stísněným dojmem, jako bych byl v místnosti s nízkým stropem. Viz třeba moje reakce výše na článek, který měl „dokazovat“ (v praxi to jen a pouze tvrdil), že 2.40:1 je ten správný poměr. Přitom šlo o screenshoty, které měly za úkol „dokazovat“, že takhle je to správně (což těžko mohly, když nevidíme, jak vypadal celý záběr).

„stejně bude muset být v edici i placka s původním přepisem“ – nevidím jediný důvod, proč by to tak muselo být. Pokud někdo opravdu stojí o obě verze, nic mu nebrání si obě koupit. Leda že by to sloužilo jako záminka pro nasazení vyšší ceny.

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil Martin (bez ověření), 10. Duben 2013 - 13:09

Obrázek uživatele Martin

Říká ti něco slovo „Google“ ?! http://en.wikipedia.org/…_%28image%29

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil KURO (bez ověření), 9. Duben 2013 - 15:59

Obrázek uživatele KURO

orezane (dod*bane) filmy proste nekupujem! Bud dovoz alebo stiahnutie originalneho pomeru… ide to cele mimo moje chapanie…

Re: Další Blu-ray ořez: Thriller Červená světla od HCE

Vložil marko (bez ověření), 9. Duben 2013 - 16:33

Obrázek uživatele marko

neboj, tie nekupujem ani ja…