Andělé a démoni (recenze Blu-ray)

vydáno 20. 10. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 3 komentáře

Tagy: Andělé a démoni, Angels & Demons, BD-Live, Blu-ray, Bonton, Bontonfilm, DTS-HD Master Audio, film, MovieIQ, MPEG-4 AVC, Šifra mistra Leonarda, Sony Pictures, The Da Vinci Code

Andělé a démoni (Angels & Demons, 2009) (Blu-ray)

Ačkoliv lze knihy spisovatele Dana Browna s úspěchem zařadit do kategorie brakové literatury, jsou světovými bestsellery. Dva filmy, které podle nich dosud vznikly, mají podobný problém – hrají si na něco, čím nejsou a snaží se to dohnat kvalitním hereckým obsazením, velkolepou výpravou, bezchybnou digitální postprodukcí nebo geniální hudbou.

Což o to, daří se jim to. Každý zná Brownovu rádoby kontroverzní knihu Šifra mistra Leonarda, ze stejnojmenného filmu byli všichni relativně nadšení (samozřejmě až na katolickou církev), ostatně ani my jsme si neodpustili recenzi jeho Blu-ray vydání. Letos se v kinech objevilo volné pokračování Andělé a démoni, opět podle Brownovy knihy. Blu-ray dvojdisk na sebe nenechal dlouho čekat – jak tedy vypadá?

O filmu samotném by se dalo diskutovat dlouho, zejména ohledně nutnosti jeho existence… Začněme tedy raději fakty: film Andělé a démoni na stříbrné plátno opět přivádí symbolologa Roberta Langdona a nechává ho odhalit další tajemství a spiknutí, tentokrát v samotném Vatikánu. Nic víc, nic míň. Opravdu ne.

Knižní předloha vyšla šest let před Šifrou mistra Leonarda, její děj je ovšem ve filmu Andělé a démoni prezentován jako dobrodružství následující, což by samo o sobě vůbec nevadilo. Ovšem těch několik dalších „drobností“, které se tvůrci scénáře rozhodli oproti knize změnit, nakonec celkové vyznění filmu výrazně změnilo. Bohužel ne k lepšímu, což je samo o sobě problém.

Na domácí půdě si mohu dovolit být subjektivní, takže se raději předem přiznám – knihy Dana Browna považuji maximálně za průměrné, a to nejen díky množství faktických chyb, nad kterými musí vrtět hlavou i průměrně inteligentní středoškolák. Na základě takové předlohy pak celkem logicky může vzniknout opět pouze průměrný film, i kdyby se na hlavu stavělo třeba dvacet scénáristů.

Výsledek nakonec skutečně vypadá podle toho: zemřel papež, ve Vatikánu se koná jeho volba, na jejíž výsledek čekají davy věřících. Čtyři hlavní kandidáti jsou uneseni, ze švýcarského CERNu se ztratí vysoce nebezpečný vzorek antihmoty. Únosce hrozí popravou kandidátů, aktivací antihmoty a zničením srdce církve, ale zároveň zanechá několik zašifrovaných indicií.

Andělé a démoni (Angels & Demons, 2009) Andělé a démoni (Angels & Demons, 2009) Andělé a démoni (Angels & Demons, 2009) Andělé a démoni (Angels & Demons, 2009)

Po těch se vydává náš starý známý Robert Langdon (Tom Hanks ve velmi průměrné formě), tentokrát v doprovodu údajně krásné a tajemné vědkyně z CERNu. Proč vlastně? Těžko říct… Každopádně následná exkurze po slavných kostelech a temných kryptách Říma a Vatikánu, ve kterých jsme svědky odhalování dalších a dalších znamení a nápověd, skutečně nepatří mezi vrcholně zábavné záležitosti.

Nebýt těch několika rituálních vražd, ke kterým v průběhu filmu dojde, Andělé a démoni by si ani nezasloužili označit jako thriller. Celkově nejde vůbec o to, že je zápletka od začátku průhledná, dějové zvraty očekávatelné (a tím pádem zbytečné), dialogy zoufale „nenápadně“ poučné a některé scény laciné až vyloženě směšné – takových filmů je většina. Žádný z nich se ale nesnaží vzbudit dojem něčeho kvalitního tak úporně… a nudně.

Je to přitom opravdu škoda. Tento film má, jak už bylo v úvodu řečeno, kvalitní herecké obsazení, velkolepou výpravu, bezchybnou digitální postprodukci a geniální hudbu, bohužel to hlavní mu chybí – dobrý scénář, o který by se mohl opřít. Ano, Andělé a démoni jsou bezpochyby lepší, než Šifra mistra Leonarda, ovšem zhruba na úrovni porovnání Škody 120 a Velorexu.

Čistě technicky naštěstí nelze tomuto Blu-ray vydání vůbec nic vytknout. To se ovšem dalo tak trochu čekat – Andělé a démoni jsou velmi čerstvý film, a jako takový tedy vypadají na Blu-ray mnohem lépe, než pár (nebo dokonce pár desítek) let staré katalogové tituly.

Obrazově se pak jedná o materiál, na kterém je velmi dobře vidět všechno to, čím se Blu-ray technologie chlubí: ostrost a množství detailů, živé, ale přirozeně podané barvy, široká paleta odstínů černé barvy… Až takto poprvé uvidíte proslulé římské památky nebo exteriéry Vatikánu, budete jen uznale pokyvovat hlavou, v temných katakombách se určitě neztratíte a všudypřítomná červeň kardinálských rouch spolu s leskem zlata vás ohromí.

(Na druhou stranu je nutno podotknout, že naprostá většina interiérů byla vytvořena uměle pomocí počítačových modelů, stejně jako masové scény na Svatopetrském náměstí. Nemáte šanci to poznat, naopak – ve vysokém rozlišení vypadají tyto scény možná lépe, než by vypadaly v místních reáliích.)

MPEG-4 AVC video o velikosti 25 GB a s průměrným bitrate téměr 24 Mbps je doplněno DTS-HD Master Audio 5.1 zvukovou stopou. To je sice mírně nezvyklé, Sony Pictures totiž u svých titulů preferuje Dolby TrueHD, ale jinak zcela bez připomínek. Ačkoliv jsou ve filmu (bohužel) poměrně zásadní časté dialogy a skutečně se nejedná o žádný akční snímek, možností prostorového zvuku je využíváno často a velmi vhodně.

Andělé a démoni (Angels & Demons, 2009) - Blu-ray video bitrate

Pokud byla v předchozím textu už dvakrát zmíněna geniální hudba, tak si ji teď neodpustím připomenout ještě jednou. Bez Hanse Zimmera, který se soundtracku s úspěchem zhostil už v případě Šifry mistra Leonarda, by Andělé a démoni nebyli jen průměrným, ale také dokonale bezduchým filmem bez schopnosti vzbudit jakékoliv emoce. Právě hudba tento nedostatek až zázračným způsobem napravuje.

Blu-ray disk je vybaven českými titulky i dabingem (Dolby Digital 5.1), kterému jsme jako obvykle nevěnovali pozornost.

TIP: Všechny dostupné technické informace, další screenshoty, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete v našem Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Andělé a démoni.

Podobně jako Blu-ray vydání Šifry mistra Leonarda, i Andělé a démoni se na náš trh dostali v bonusy nabité dvoudiskové edici. Ačkoliv občas platí, že méně je více, v tomto případě si dovolím tvrdit opak. Bonusové materiály jsou totiž tak obsáhlé a zajímavé, že díky nim bez problémů zapomenete na film samotný.

Mezi bonusy lze jistě počítat prodloužený sestřih filmu, který je k dispozici kromě standardní kinoverze. Je to sice tak trochu danajský dar, protože v maximální stopáži dvou a půl hodiny (!) se film už skutečně nesnesitelně vleče… Ale řekněme, že je to prostě taková alternativa místo vynechaných scén.

Na prvním disku jsou vedle filmu jen tři krátké dokumenty (Tohle je ambigram, Psaní Andělů a démonů, Andělé a démoni – Úplný příběh) a interaktivní funkce MovieIQ, která by měla během přehrávání filmu umět zobrazovat informace o hercích a další údaje formou online encyklopedie. Ačkoliv je založena na BD-Live, se kterým kromě jeho pomalosti nebývají problémy, v tomto konkrétním případě se nám MovieIQ nepodařilo zprovoznit.

Druhý Blu-ray disk je pak kompletně věnován pouze bonusům. Největším z nich je interaktivní naučná (to předesílám) hra The Path Of Illumination, která pomocí mapy, konkrétních bodů, videí ze zákulisí natáčení a dalších informací nechá diváka / hráče procházet Římem. Účelem je pochopitelně správně projít celou trasu až ke konci, stejně jako to udělal Robert Langdon ve filmu.

Z dalších krátkých dokumentů, rozhovorů, trailerů a další vaty stojí za vypíchnutí především dokument Rome Was Not Built In A Day, ze kterého se dozvíte mnoho informací o produkci a postprodukci filmu, včetně velmi zajímavé části o vytváření CG prostor, pozadí a efektů. To, že si jich ve filmu nevšimnete, totiž rozhodně neznamená, že tam nejsou.

Patnáctiminutový dokument CERN: posunování hranic vědění pak populárně vědeckou formou uvádí na pravou míru zjevně nesmyslná filmová fakta ohledně antihmoty. Navíc přidává velmi zajímavý a inspirující pohled do nitra nejrozsáhlejšího výzkumného centra částicové fyziky na světě – ano, právě tam v roce 1990 „vznikl“ internet, díky čemuž jste si například mohli přečíst tuto recenzi.

Bontonfilm - logo

Verdikt? Průměrný film na nadprůměrném Blu-ray – přesně to jsou Andělé a démoni. Pokud vás oslovila Šifra mistra Leonarda, tenhle dvojdisk vám udělá stejnou, ne-li větší radost. Pokud ne, můžete to aspoň zkusit, čistě technicky není co zkazit.

Blu-ray film Andělé a démoni k recenzi poskytl jeho distributor – společnost Bontonfilm. Děkujeme.