Bourneovo ultimátum (recenze Blu-ray)

vydáno 13. 11. 2009 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Agent bez minulosti, Blu-ray, Bourneova kolekce, Bourneovo ultimátum, Bournův mýtus, DTS-HD Master Audio, film, James Bond, Jason Bourne, Jumper, Mr. & Mrs. Smith, Pan a paní Smithovi, Quantum of Solace, The Bourne Identity, The Bourne Supremacy, The Bourne Trilogy, The Bourne Ultimatum

Bourneovo ultimátum (Bourne Ultimatum, The, 2007)

Jason Bourne u nás nikdy velké slávy nedosáhl, jeho trilogie tu rozhodně není tak rozšířená, jako třeba příběhy Jamese Bonda. Agent 007 přitom může Bourneovi poděkovat, při jeho nedávné reimaginaci se totiž tvůrci inspirovali právě v dobrodružství Agenta bez minulosti, Bourneově mýtu a Bourneově ultimátu. Ultimátum, vrchol trilogie a jeden z nejlepších akčních filmů dekády, si u nás vybojovalo recenzi.

Bourneův vliv na Jamese Bonda je viditelný od prvních vteřin Quantum of Solace (recenze), ostatně tvůrčí tým tehdy, ve snaze držet se trendů žánru, k natáčení filmu přivolal Bourneovy kaskadéry a choreografy. Quantum of Solace ale opisuje i v kameře a režii. Proč se tak významná značka nevydá vlastní cestou a okoukává od podstatně mladší a podstatně méně populární série?

Odpověď je jednoduchá: zejména poslední dva díly Bournea jsou špičkovou filmařskou prací. Něčím nevídaným. Trojka má navíc velmi blízko k naprosté genialitě.

Což samozřejmě nutně neznamená, že by tento film musel sednout každému. Dobrou zprávou ale budiž fakt, že jasno budete mít hned po prvních vteřinách. Režisér Paul Greengrass totiž bezprostředně navazuje na druhý díl (Bournův mýtus) a okamžitě dává vědět, jak se bude po zbytek stopáže chovat.

Tedy používat ruční kameru, snímat scénu z nepřeberného množství úhlů a rychle střihat a přitom se vyžívat v detailech. Na papíře to zní jako otřepaná technika, na plátně jste ale – pokud nemáte nakoukané předchozí Greengrassovy filmy – nic podobného zřejmě nikdy neviděli.

Je až s podivem, s jakou choreografickou přesností Greengrass na oko chaotickou, ve skutečnosti ale velmi promyšlenou scénu diriguje. Bourneova akce tím nabírá na nevídané dravosti. Souboje jednoho proti jednomu se snaží být co nejblíže realitě, honičky jsou obdivuhodně kinetické, ostatně i nejpomalejší sekvence filmu v sobě skrývají jakousi dravost. Bourneovo ultimátum je neskutečně živé a těkavé. Rychlý (ale rozhodně ne epileptický) střih navíc neustále udržuje divákovu pozornost.

Bourneovo ultimátum (Bourne Ultimatum, The, 2007) Bourneovo ultimátum (Bourne Ultimatum, The, 2007) Bourneovo ultimátum (Bourne Ultimatum, The, 2007) Bourneovo ultimátum (Bourne Ultimatum, The, 2007)

Agentovo dobrodružství sice vrcholí právě v tomto filmu, byla by ale škoda nezmínit předchozí díly. Ten první (Agent bez minulosti) režíroval Doug Liman (např. Pan a paní Smithovi nebo Jumper), Greengrass naskočil do rozjetého vlaku až ve dvojce. A zatímco Liman je vcelku klidný režisér, vytvářející velmi přehlednou a jednoduchou akci, Greengrass je z jiného soudku.

Do všeho se doslova bezhlavě žene a servíruje nekompromisní akci a vůbec film, který se nezastaví, dokud nepadne hlavní záporák. Jason Bourne (Matt Damon) je totiž bývalý agent, který se pomalu probouzí z amnézie a objevuje kořeny špionážního projektu, jehož byl účasten. Jednalo se ale o tajnou akci a tak mu jde samozřejmě po krku zbytek organizace, přičemž v ohrožení bude i dívka, se kterou navázal jakýs-takýs vztah.

Bourneovo ultimátum jasně staví pouze na akci a ačkoliv dějová linie napříč trilogií funguje perfektně (a je na míle vzdálená původním knižním předlohám), jde tu především o to, že hlavní postava neustále někoho honí nebo je naopak sama na útěku. Greengrassova akce, jak už bylo zmíněno výše, má ovšem daleko k zaběhnutým stylům hollywoodského filmu.

Dokumentaristicky působící kamera přivádí diváka do centra akce, která nevypadá jako vykonstruovaná vizuální orgie pro letní blockbuster, ale jako něco, co by se mohlo dít za dveřmi vašeho obýváku a vy o tom vůbec netušili. Vrcholem podobných sekvencí je jasně honička po střechách, která končí intenzivní rvačkou v malém bytu. Tady Greengrass dokazuje, že jeho dokumentární styl dokáže zdramatizovat okamžik mnohem efektivněji, než srdceryvná hudba nebo přestylizované zpomalené záběry.

Z Greengrasse a Bournea se v Ultimátu stávají mistři akčního žánru, který zároveň obohacují o nové postupy. A ačkoliv funguje mnohem lépe v rámci celé trilogie, můžete Bourneovo ultimátum sjet i samostatně. Jako perfektní akční film funguje bravurně.

Bourne si odbyl premiéru už dávno na HD DVD a Blu-ray ho doháněl až s několikaměsíčním zpožděním. Čekání se ale vyplatilo, protože Ultimátum vypadá i zní skvěle. DTS-HD Master Audio je hodně realistické a má výbornou lokalizaci, woofer se ale zapotí podstatně míň než u jiných filmů – tady se hraje hlavně na střelbu, mačkající se plechy a pleskání pěstí o tváře nepřátel.

Bourneovo ultimátum (Bourne Ultimatum, The, 2007) - Blu-ray video bitrate

Kamera i přes scou rozklepanost a těkavost nikdy není neostrá, a tak zůstává dostatek prostoru pro nejsilnější stránku prezentace: detaily. Ačkoliv se Bourne nejeví jako referenční materiál, rozhodně mu nechybí nic, čím se chlubí každá moderní prezentace – krom detailů tedy skvělá ostrost, nádherná dimenzionalita, skvělé podání pleťových barev, přitom jen malé množství zrna.

Kresba v temných scénách je o něco slabší, ale většina filmu se odehrává za dne a tady přepis vypadá perfektně. Obraz je hodně kontrastní a jak zmiňuji o pár řádků výš, má krásnou tridimenzionalitu. Velmi mile překvapil.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Bourneovo ultimátum.

Bonusová výbava není po pravdě řečeno žádná sláva. Ve všech případech se na disku objevuje ve standardním rozlišení; sice – pokud nepočítáme audiokomentář – zabere skoro hodinu a informační hodnota není špatná, kvalitativně na tom ale bonusy nejsou příliš dobře.

Man on the Move: Jason Bourne obsahuje detaily o natáčení jako takovém (přesuny na lokace po celém světě, obsazení, náčrt některých scén), minidokumenty New York Chase, Rooftop pursuit a pár dalších se pak zaměřují na natáčení jednotlivých okamžiků filmu.

Dozvíme se tedy, jak se točil proskok oknem, jak Greengrass snímá scénu, jak ho v mnoha akčních scénách zaskakoval režisér druhého štábu, jak si Damon většinu akce odbyl bez asistence kaskadéra nebo jak se učil řídit automobil pro honičky po New Yorku. Za tu hodinu se toho dozvíte dost, často ale jen povrchně a budete marně toužit po dalších informacích.

Blu-ray film Bourneovo ultimátum k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.