Dobrodružství Barona Prášila (recenze Blu-ray)

vydáno 9. 4. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, BonusView, Dobrodružství Barona Prášila, Dolby TrueHD, film, MPEG-4 AVC, Sony Pictures, The Adventures of Baron Munchausen

Dobrodružství Barona Prášila (Adventures of Baron Munchausen, The, 1988)

Režisér, herec, scénárista a výtvarník Terry Gilliam je jediným neanglickým členem slavné britské parodisticko-satirické skupiny Monty Python's Flying Circus. Mimo jiné má na svědomí nezapomenutelné surrealistické animované mezihry, oddělující jednotlivé televizní skeče „Pythonů“, které v sedmdesátých letech budily v konzervativní Británii nemalý rozruch. Jako režisér má na svém kontě více než desítku filmů, z nichž žádný není v obvyklém slova smyslu normální – Brazil, 12 opic, Strach a hnus v Las Vegas a další.

Baron Karl Friedrich Hieronymus, Freiherr von Münchhausen byl skutečnou historickou postavou, žijící v osmnáctém století. Během svého tažení s ruskou armádou proti Turkům zažil mnoho dobrodružství, která pak po svém návratu do vlasti patřičně přibarvená vyprávěl pro pobavení (a dal tak mimoděk vzniknout psychiatrickému termínu „Prášilovský syndrom“).

Film Dobrodružství Barona Prášila je pak inspirován právě literárním zpracováním těchto historek, o které se zasloužil vědec a spisovatel Rudolf Erich Raspe. Jedná se o pro Gilliama typickou esenci čiré fantazie, zachovávající pohádkové kouzlo, obohacenou o černý humor a poskytující mimořádný vizuální zážitek – a to i po dvaceti letech.

Ačkoliv se příběh samotný odehrává v časově přesně neurčené době, postava Barona Prášila do něj vstupuje jako skutečná, na sklonku svého života. Ve zuboženém městě, obléhaném tureckou armádou, právě hraje kočovná divadelní společnost představení Dobrodružství Barona Prášila, které ovšem skutečný Baron násilně přeruší a vyprávěním zavede diváky do svých vlastních vzpomínek, plných těch nejúžasnějších dobrodružství.

Minulost se pak začne prolínat s přítomností; to když se Baron rozhodne opustit město v horkovzdušném balóně (sešitého ze spodního prádla všech dam, žen a dívek), najít své dávno ztracené přátele a porazit turecké útočníky. Spolu s malou holčičkou (dcerou ředitele divadelní společnosti) se při tom dostane až na Měsíc, spadne nitra sopky, je spolknut velrybou a několikrát přelstí svou vlastní smrt.

Nakonec se s celou svou družinou věrných pomocníků vrátí jako vítěz a město skutečně osvobodí… A nebo je snad všechno trochu jinak? Jsou snad všechna jeho vyprávění jen výmysly, stejně jako celá „skutečná“ rovina příběhu? Kdo ví…

Dobrodružství Barona Prášila (Adventures of Baron Munchausen, The, 1988) Dobrodružství Barona Prášila (Adventures of Baron Munchausen, The, 1988) Dobrodružství Barona Prášila (Adventures of Baron Munchausen, The, 1988) Dobrodružství Barona Prášila (Adventures of Baron Munchausen, The, 1988)

Zrod filmu byl neskutečně bolestný a snímek je celkově považován za jeden z největších komerčních propadáků – do dnešního dne si na sebe nevydělal. Není to ale tím, že by byl výrazně špatný; ačkoliv se zřejmě jedná o nejhorší film Terryho Gilliama, v celkovém měřítku je to stále nadprůměr. Kvůli špatné produkci, nepříznivému výběru lokalit a zpronevěře několika milionů dolarů se ovšem natáčení pro všechny zúčastněné změnilo v šestiměsíční martyrium.

Díky necitlivým zásahům producentů (kterých se během vzniku filmu vystřídalo několik) do finálního střihu a minimální propagaci nakonec film neměl u širokého publika šanci uspět, reputaci si částečně napravil až na DVD. Přitom se jedná o mimořádně zábavný a ve všech směrech „barevný“ snímek, ve kterém kromě Johna Nevilla v roli Barona Prášila doslova exceluje celá řada slavných jmen včetně mladičké a nahé Umy Thurman, létající hlavy Robina Williamse, ohnivého Olivera Reeda nebo zpěváka Stinga (ten se objeví přibližně na deset sekund). Na svůj věk obdivuhodný výkon podává i Sarah Polley v roli malé Sally Salt.

Všeobecně vzato je Dobrodružství Barona Prášila nádhernou pohádkou, určenou ovšem spíše pro dospělé s hravou fantazií. Ale to platí bez výjimky pro všechny filmy Terryho Gilliama.

Na Blu-ray se film Dobrodružství Barona Prášila objevuje jako výroční edice je dvacátému výročí vzniku filmu a nutno říct, že se jedná o vydání po všech směrech důstojné a povedené. MPEG-4 AVC obrazový přepis je čistý, barevně přirozený a bez rušivých artefaktů, je ovšem nutné přihlédnout ke stáří snímku. Filmové zrno je všudypřítomné a místy, zvlášť ve scénách s kamerovými triky (a těch je hodně…), přechází až do viditelného šumu – celkovému dojmu z obrazového zážitku to ale nijak neubližuje, spíš naopak.

Stejně kvalitní je pak i Dolby TrueHD 5.1 zvuková stopa. Vpravdě kouzelný orchestrální soundtrack Michaela Kamena podbarvuje celý film, ve vhodných okamžicích útočí na city a skvěle odráží změnu jednotlivých prostředí, kterými Baron se svými přáteli postupně prochází. Zvukové efekty jsou rozprostřeny v prostoru, dynamické pasáže (například úvodní válečný útok) jsou patřičně hutné a dialogy perfektně zřetelné. Dobrá práce!

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Dobrodružství Barona Prášila.

Blu-ray disk je skvěle vybavený i co se týče bonusových materiálů. Audiokomentář režiséra Terryho Gilliama a spoluscénáristy a herce Charlese McKeowna je velmi zábavný, plný informací ze zákulisí a historek z natáčení, leč bez českých titulků. Výborným zpestřením při opakovaném shlédnutí filmu je BonusView videokomentář, nazvaný Marvelous World of Munchausen.

Ten nezvyklou formou stylově animovaných informačních bublin obohacuje děj o nejrůznější informace, korespondující s konkrétní scénou – od produkčních záležitostí přes vysvětlení trikových sekvencí, pro porovnání nechybí ani nákresy storyboardu. Fanoušci Terryho gilliama budou nadšení z upozornění na podobnosti s jeho dalšími filmy, konkrétně Brazil, Zloději času a slavná krátkometrážní The Crimson Permanent Assurance („předfilm“ snímku Monty Pythonův smysl života).

Zřejmě nejzajímavější bonusovou část představuje třídílný dokument The Madness & Misadventures of Munchausen, který dává na ploše téměř osmdesáti minut prostor všem, kteří se na komplikovaném vzniku filmu podíleli a byli o tom ochotni mluvit na kameru. Celý dokument uvozuje výmluvné varování studia Sony Pictures, které se od jeho obsahu distancuje – a není divu. Občas padají velmi silná slova na nejrůznější vysoce postavené „hlavy“ a ačkoliv si Terry Gilliam zachovává obdivuhodný nadhled, určitou osobní averzi lze přece jen tušit. Především směrem k producentovi Thomasu Schühlymu, který se na komerčním neúspěchu filmu nemalou měrou podepsal (což mu ovšem v dokumentu nebrání tvrdit pravý opak).

Půlhodinová režisérem komentovaná ukázka ze storyboardu spolu s několika vystřiženými scénami nabídku dárků pro věrné příznivce uzavírají. Veškeré menu disku je nádherně provedené přesně ve stylu animovaných sekvencí, kterými Terry Gilliam Tolik proslul. Další plus pro perfektně provedený Blu-ray disk.

Verdikt? Bez komentáře, chtělo by se říct. Filmy Terryho Gilliama jsou většinou komplikované a těžko stravitelné, Dobrodružství Barona Prášila ale takové není. Možná proto je v jeho filmografii tak trochu stranou, ačkoliv si to vůbec nezaslouží. V případě Blu-ray se navíc jedná o ultimátní vydání jak po stránce kvality technického provedení, tak výbavy. Lepší už zřejmě nikdy nebude k dispozici, tak si ho vychutnejte.

Blu-ray film Dobrodružství Barona Prášila k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.