Green Lantern (recenze Blu-ray)

vydáno 27. 2. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 9 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Green Lanterm, recenze, Warner Bros.

Green Lantern (2011) (Blu-ray)

Marvel peče jeden úspěšný komiks za druhým, ostatní studia si díky prodaným licencím také nevidí na dno peněženky, a konkurenčnímu DC Comics se to přestalo líbit. Jenže co se stájí, jejíž hrdinové jsou vedle všech Spider-Manů, Iron Manů a Hulků podstatně míň „cool“. Superman je v podstatě mrtvá značka (uvidíme, co s ním provede Zack Snyder), Wonder Woman se neprosadila ani na televizních obrazovkách, rychlonohý Flash je spíš druhá liga a samotný Batman by i přes miliardové tržby Temného rytíře potřeboval komerčního bratříčka.

Po úspěchu Avatara se pánům od Warner Bros. otevřela slibná cesta tak trochu z čista jasna. Lidé se zdá se dokáží zamilovat do cizokrajných a mnohdy bizarních světů, umí propadat citům při pohledu na produkt několikaměsíčního renderu a vesmírné eposy chytly spolu s westerny druhý dech. Takže proč neoprášit zeleně svítícího kovboje, který poletuje prostorem s magickým prstenem a lucernou, již by mu záviděl každý Včelí medvídek?

Green Lanter (2011) Green Lanter (2011) Green Lanter (2011) Green Lanter (2011)

Jenže Green Lantern neležel dvacet let ve studiových šuplících jen proto, že by se do něj nikomu nechtělo. Letitá předloha sice nabízí dostatek epických výprav za dobrodružstvím, sympatické hrdiny a charismatické záporáky, avšak podchycení stylizace se v tomhle případě stalo pro řadu tvůrců nepřekonatelným problémem.

TIP: Podívejte se u nás na čtyřminutový trailer a kinoukázku

Lanternův svět nespočívá jen v pobytu na zemi, snášení koček ze stromů a laškování s ekvivalentem Lois Lane. Hal Jordan, Kilowog, Tomar Re a další postavy s podivnými jmény chrání na papíře tisícovky sektorů, mají ve vlastních řadách „něco jako chobotnici“ a jeden z nejzásadnějších soupeřů je obrovský mrak těžící moc z lidského strachu. Na takovou látku nestačí mít v kapse 200 milionů dolarů, zarezerovanou půlku ILM a v hlavní roli vysvaleného macha z rom-komů. Musíte mít sakra hodně nápadů, scénář, jenž bude mít hlavu a patu, a hlavně se nesmíte bát jít do toho naplno a bez kompromisů. Bohužel, Lantern nemá ani jedno a po většinu stopáže mu v kruciálních bodech intenzivně bliká hladové oko.

Těžko ovšem svádět vinu na Martina Campbella. Ostřílený resuscitátor Jamese Bonda rozhodně nepatří mezi fušery, kteří svému řemeslu nerozumějí, a když dojde na akci, je v ní pořád hodně jistý v kramflecích. Sice na vás ani jednou nevybafne scéna, jež by překypovala velkolepostí a voněla po vydatné spršce „L'Oreal Inovation“, nicméně když okolo sebe Ryan Reynolds začne metat konstrukty, prohánět stíhačky a prdelku Blake Lively, rozhodně se nezačnete vrtět v sedačce a koukat na hodinky. Campbell lehkonohou zábavu zkrátka pořád umí. Průšvih je, když se pokouší vyprávět lobotomický příběh s hrdinou, jehož mentální úroveň převyšuje i opožděný čtyřkař z prvního stupně základní školy.

Hal Jordan je – proč si to neříct – idiot. Namachrovaný boreček, jenž klidně potopí vlastního zaměstnavatele, zapomene na synovcovy narozeniny a když dojde na spásu světa, vystaví s pomocí vlastní vůle autodráhu jako z vlhkého snu fanouška Hot Wheels. Neakceptuje autority, o nějakém vychování také řeč být nemůže a jediné vodítko k vybudování sympatií je trauma ze smrti otce, které se filmem mihne v desetivteřinovém flashbacku, aby se o něm do konce filmu už nikdo ani nezmínil.

Jistě, jedním z motivů je i Halova proměna na odpovědného dobráka bez bázně a hany, avšak on na ni z nejrůznějších důvodů nezbývá čas a prostor. Campbell se nejdřív musí prokousat složitou mytologií (neúspěšně) a machinacemi uvnitř „lucernového sboru“ (úsměvně), občas zahrát na romantickou notu, najít si čas pro pozemského (mimochodem silně podtaktovaného) antagonistu a sem tam odskočit i k humorným vložkám, aby si lidé náhodou nemysleli, že je Green Lantern seriózní nástupce Nolanova netopýra.

Výsledek je citelně nevyrovaný kočkopes, který by chtěl být po vzoru Green Lantern Corps. úplně u všeho, až vlastně není nikde. Jen se malátně plácá z jednoho žánru k druhému, od laciných dialogovek k nedopečeným trikovým masturbacím a od potenciálně zajímavých postav a linií (Sinestro, Saarsgardův profesor) k tupým skečům a nezáživným hrdinům. Skutečnost, že je Reynolds v titulní roli příjemný a snaživý, Mark Strong jako záporák do budoucna charismatický a Blake Lively pohledná málokoho donutí, aby si na tuhle komiksárnu druhý den vzpomněl. Natož, aby si ji chtěl dopřávat se stejnou pravidelností jako Nolanovy opusy, které budou minimálně do příletu Supermana zase držet zástavu DC Comics samy.

Green Lantern neměl ohledně vizuálu dobrou reputaci ani v době před svou premiérou v kinech, nicméně zastánci často vykřikovali věty jako „jen počkejte, až film uvidíte v HD, to budou vizuální orgie“.

Inu, film jsme v HD viděli a žádné nadšení se rovněž nekoná. Lanternův přepis totiž vypadá ve světle ostatních nákladných blockbusterů takřka tragicky. A je vcelku jednu, jestli máte před očima denní, noční, trikovou či netrikovou scénu.

Obraz postrádá hloubku (platí to i pro mdlou 3D edici). Drobnokresba v obličejích a prostoru je značně nevyrovnaná, takže zatímco je v jedné scéně lehce nadprůměrná, v druhé je kvůli použití DNR často podprůměrná (scéna mezi Halem a Carol na balkóně). A obstojná černá bohužel vystupuje pravidelně do popředí, takže se v ní postavy doslova topí.

Blučko navíc kreslí mizerně ve stínech, které mají tendenci modrat. Barevně přechází od přesaturovanosti k téměř nevýrazné bledosti (scény z Oa a především ty se Strážci jsou vizuálně místy doslova odpudivé), a ani tělovky nepůsobí dvakrát přirozeně.

TIP: Další desítky FullHD screenshotů v PNG a podrobné technické info o obrazu a zvuku najdete na našem Blu-ray profilu filmu

Je sice otázkou, do jaké míry může za kvalitu obrazu samotný přepis (který je alespoň adekvátně ostrý a kontrastní) a na kolik se v něm odráží (ne)kvalita natočeného materiálu. Smutným faktem ovšem zůstává, že na Lanterna není na Blučku hezký pohled a nikdy předtím film nepůsobil svojí trikovou přepatlaností více videoherně a umělohmotně. Vždyť i ten Reynoldsův kostým smrdí laciným spandexem, ačkoliv byl kompletně vytvořený v počítačích právě proto, aby se podobnému efektu tvůrci vyhnuli.

Na druhou stranu, co nový hrdina od DC tratí na vizuálu, to bohatě vynahrazuje neskutečně parádním zvukovým mixem, který vám zase jednou solidně vymete pavučiny z reprosoustavy. Už úvodní průlet tisícovkou sektorů za doprovodu burácejícího voiceoveru vám svou dynamikou zvládne vyvovalat mrazení v zátylku a další scény v nastoleném trendu jen pokračují.

Takže zatímco dialogové momenty jsou nádherně vyčistěné a hlasitostně bezvadně posazené, akční scény provětrávají subwoofer a surroundy, jak se na velkolepou komiksovou jízdu za čtvrt miliardy sluší a patří. Naháněčka se stíhačkami, souboje s prsteny, bitka s Paralaxem, tyhle a všechny další scény, dávající tvůrcům možnost zvukově se vyřádit, jsou na Blučku fantastické. Každý detail zvukového efektu, každou notu ze „Superman-like“ soundtracku si vaše uši užijí přesně tak, jak by měly.

A světe div se, ani český dabing není nejhorší, byť se musíte smířit s pouhým Dolby Digital, které agresivnímu (4110 kbps je docela znát) DTS-HD MA 5.1 nesahá ani po díru na fusekli.

U bonusů začneme důležitým upozorněním. Ačkoliv se vás přebal bude snažit nalákat na Warneráckou chloubu Maximum Movie Mode (takřka dvě hodiny komentářů, storyboardů a dalších informací ze zákulisí), česká edice ho nakonec VŮBEC neobsahuje a Magic Box nám tím pádem nachystal další ze svých informačních selhání, podobně jako když obraz u Transformers 3D nesmyslně pasoval na regulérních 16:9.

Zbytek bonusů ale naštěstí stojí za investici i sám o sobě, neboť na disku zůstalo 50 minut Focus Pointů, zabývajících se vším od převodu komiksového světa na platno přes kostýmy a souboje až po vybrané trikové sekvence, u nichž nechybí komentář tvůrců ohledně jejich náročného vzniku.

Na své si ale přijdou i nadšenci do papírových sešitů. Dvacetiminutovka The Universe According to Green Lantern se totiž stylově ohlíží za historií vesmírného policajta, chytře vytahuje do popředí nejzásadnější okamžiky v dějinách lanternovských komiksů a dokonce i naznačuje, kam by se mohly kroky tvůrců vydat v případných (a velmi nepravděpodobných) pokračováních.

Podrobnou dokumentární nálož, jež vám při kompletním sledování zabere okolo jedné hodiny, poté doplňuje ještě krátký medajlon o proměně Ryana Reynoldse v komiksového borce (včetně chvalořečení na Reynoldsův výkon a zápal při natáčení). Nesmí chybět ani několik vystřižených scén (všechny zbytečné). A příjemná je i možnost přečíst si první komiksové číslo nově restartované Justice League.

A pokud vám i to bude málo, v nabídce je ještě sedmiminutová ukázka na brzy vypuštěný animovaný Green Lantern seriál a fanoušci batmanovského Arkham City možná ocení, že si mohou díky přiloženému kódu u každého disku stáhnout na svou PS3 jinak placený Sinestro skin.

Nabídka to tedy nakonec není úplně marná (navíc je kompletně otitulkovaná) a je pravda, že projet kompletní bonusy vám zabere téměř dvě hodiny. Jenže když se člověk podívá na zahraniční edici, u níž je přiložen i Extended Cut a především zmíněný Maximum Movie Mode, nelze se ubránit nepříjemné pachuti na patře a zlobě vůči docela dost klamavé reklamě, kterou u nás evidentně nikdo neřeší a ani řešit nechce.