Harry Potter a vězeň z Azkabanu (recenze Blu-ray)

vydáno 22. 7. 2010 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, Dolby Digital, Dolby TrueHD, film, Harry Potter, Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, VC-1

Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004) (Blu-ray)

Můžete si potěžkat Kámen mudrců (recenze), můžete vyhrát souboj s baziliškem (Tajemná komnata – recenze), ale když z nejostřeji střeženého čarodějnického vězení uprchne masový vrah a věrný sluha „Vy-víte-koho“ Sirius Black, máte před sebou zdaleka nejtěžší úkol – přežít tváří v tvář člověku z masa a kostí, jemuž navíc šiblo a kupředu ho žene výhradně snaha nechat vás zaříkadlem rozprsknout do všech světových stran.

Není divu, že Harry Potter nemá (už zase) dobré spaní, neboť Blackovým cílem je právě maličkost s jizvou ve tvaru blesku na čele. A to třináctiletý puberťák ani zdaleka netuší, že Sirius skrývá nejedno překvapení, a spolu s ním i celý třetí díl čarodějnické ságy.

Za těmi největšími pak stojí nový režisér Alfonso Cuarón, jenž po skromných produkcích přeskočil do jednoho z největších hollywoodských projektů s lehkonohostí postav z jeho výtečné Mexické jízdy – levného filmu, který globálnímu publiku (a logicky i producentům) ukázal, že nadějný Mexičan nebývale rozumí duševním pochodům dnešních mládežníků, k nimž se měl ve Vězni z Azkabanu přidat právě i jistý Harry Potter.

Cuarón se však překvapivě nezaměřil pouze na dětské představitele a na postavy samotné (k tomuto kroku dospěl až o dvě kapitoly dál brit David Yates), ale dovolil si už vlastně vystavěný svět kouzelníků a mudlů pozměnit prakticky od základů. Osvěžující implementací triček a jeansů do almar plných nudných hábitů počínaje a razantními změnami ve výpravě, vizuálním stylu a atmosféře konče.

Cuarón změnil vlastně vše, kromě hereckých představitelů, a názorně předvedl, že s rozsáhlou imaginací lze i z tradičně nikterak úchvatného scénáře Stevea Klovese vydestilovat fantasy dobrodružství, které dokáže strhnout malé i dospělé. Pod jeho rukama Harry znovu trochu potemněl, naivní pohádkový „look“ vystřídal za podmanivý vizuál nasáklý blátivou skotskou Vysočinou a atmosféricky a emocionálně vyzrál oproti svým předchozím dobrodružstvím hned o několik tříd.

Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004) Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004) Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004) Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004)

Klovesův scénář, předlohou v druhé polovině předurčený k jalovým a nepříliš chytrým hrátkám s časem, se pod Cuarónovým dohledem žene k cíli především díky filmařské nápaditosti a hravosti, jež nezná meze, nikoliv kvůli příběhu samotnému, který je znovu nesmyslně protahován nadbytečnými scénami pro fanoušky, přičemž některé dovysvětlující pasáže pro změnu chybí prakticky úplně.

Cuarón však na rozdíl od svého předchůdce umí díry způsobené nespolehlivým písmem hladce zakrývat, a i když jeho verze čarodějnického světa místy připomíná spíše výhru formy nad obsahem, v rámci dětské fantasy (a potterovské série vůbec) je Harry Potter a Vězeň z Azkabanu zcela jistě tím nejzajímavějším, co jsme mohli v době premiéry i dlouho po ní vidět.

Třetí díl navíc nejen svým zpracováním, ale i výraznějším zaměřením na charaktery a jejich vzájemné vztahy vyzrál do pozice soběstačné adaptace, schopné s pár kompromisy obstát jako samostatný biják, nikoliv jen jako součást většího celku, kterak působí oba na jistotu ušmudlaní předchůdci.

Může za to již předloha, tlačící více na osobní rovinu a ženoucí mladého Pottera do spárů rodinné minulosti, vnitřních bolístek a nenávisti. Režisér tohle štiplavé koření umí výtečně využít a vymačkat s jeho pomocí z dětských představitelů a četných scén nejen výrazné množství emocí, ale také hloubku, kvůli nimž si divák jednotlivé postavy pořádně zamiluje.

Hermiona už není jen zamindrákovaná šprtka, Ron smolařem stojícím po boku chlapce, který přežil, a samotný Harry přestává být ťulpasem s ohromnou dávkou štěstí a nebojí se jednat rázně. Byť lehkovážně, hloupě a možná i trochu iracionálně.

Cuarónovi tak patří přinejmenším poklona, že se nebál do zaběhlého kolosu přisypat ohromnou hrst osobitosti a inovativnosti, která posunula do té doby solidní pohádku na nedělní odpoledne do žánrových pozic, kde se přes lehká klopýtnutí drží dodnes. Mezi seriózní filmové fantasy adaptace s jistou režijní rukou za kamerou a magií nejen v podobě úchvatných a mnohdy nestárnoucích vizuálních efektů.

Povedený je i přepis (VC-1) filmu na Blu-ray, který předcházející edice strká do kapsy se suverenitou pravého háku Mikea Tysona. Harry Potter a Vězeň z Azkabanu je až na občasný šum v závěrečných třiceti minutách perfektní ukázkou, jak má vypadat katalogový titul, neboť je úplně prostý „softwarových zlepšováků“ a neustále je věrný tvůrčí vizi, která spoléhá na kontrastní obraz, a tmavou a chladnou paletu barev.

Třetí Potter už v úvodní scéně s tetičkou Marge a následným úprkem na dětské hřiště omámí smysly náramnou prostorovostí, vykreslením stínů a sytostí černé (konečně zmizely problémy s podáním mlhy a kouře). Pochvalu si zaslouží i velké množství detailů v každém záběru, což platí především pro skotské exteriéry (vlhkost vzduchu je skoro hmatatelná), digitální stvoření (skvostný hipogryf, mraziví Mozkomorové i transformující se vlkodlak) a propracované kostýmy a rekvizity.

A aby toho nebylo málo, útočí Cuarónův spektákl barvami, jež jsou jednoduše k nakousnutí, a je jedno, jestli jde o napůl ocucané lízátko (ta rudá!), lehce zašpiněné dýně, anebo travnatý/lesní porost (kompozičně úžasná scéna s Klofanem, kdy světlo prosvítá skrze listy stromů) či pleťovky. Právě kvůli takhle dobře odvedeným jednotlivostem zamrzí zmíněný nepříjemný šum o to víc, Vězeň totiž dlouho (i přes nízký bitrate 19 Mbps) sahal po hodnotách referenčního disku.

Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, 2004) - Blu-ray video bitrate

Daleko k nim nemá ani v rámci audia, kde se v původní stopě opírá o slušivé Dolby TrueHD 5.1. Tomu chybí k dokonalosti pouze burácivá údernost stop s větším datovým tokem, jaké mají kupříkladu pátý a šestý díl ságy. Přesto si trůhádéčko drží tvář a oproti svým starším sourozencům je jasným krokem kupředu.

Dialogy jsou – jak je ostatně zvykem – naprosto čisté, zrovna tak jako Williamsův čarovný soundtrack, avšak zvukové efekty jsou mnohem výraznější než posledně a surroundy tak konečně mají něco na práci po celou dobu filmu a ne jen v akčních pasážích. Akčnější úseky typu famfrpálu či finálních hrátek s Mozkomory a vlčím mužem mají potom neobyčejný říz.

Osobně mám ovšem nejraději mozkomoří nástup do vlaku, anebo Harryho noční vysedávání v parku, kdy je kladen důraz na atmosférické vrzání houpaček, šustění větví nebo lomoz náprav bradavické lokomotivy. V těchto chvílích je track naprosto špičkový a odvádí práci, jakou bych si přál vídat častěji.

Česká stopa (pouhé Dolby Digital 5.1) bohužel při přímém srovnání právě na podobných místech ztrácí nejvíce. Samotný dabing je přitom dostačující.

TIP: Všechny dostupné technické informace, další screenshoty, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete v našem Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Harry Potter a vězeň z Azkabanu.

Obměna štábu bohužel nikam neposunula bonusovou sekci, která zůstala v mezích daných minulými edicemi, zaměřujícími se na mladší diváky a od DVD se lišícími pouze absencí interaktivních her pro úplně nejmenší.

Avšak zatímco Kámen mudrců a Tajemná komnata občas nabídly zajímavý pohled do zákulisí, Vězeň z Azkabanu je až na drobné výjimky jedna velká informační marnost, snažící se dosti klopotně pobavit.

Tahle snaha je nejpatrnější ve víc jak čtyřicetiminutových Interview, v nichž se sice vystřídají herci všech věkových kategorií, avšak kvůli povrchním otázkám nemají moc co říct. Maximálně z nich vypadne několik kuriozit o fanoušcích. O něco lepší je situace ve chvíli, kdy se před kameru posadí sám Cuarón, kameraman a vrchní osvětlovač a začnou mluvit o změně výpravy, výběru lokací, kostýmů, svícení a záludností daných režisérovou snahou o inovaci čarodějnické ságy. Jenže úplně stejné řeči vedou i ve zbývajících featurettech, což hodnotu výpovědí podstatně znehodnocuje.

Nejpřínosnější mi tak přišel dokument Vykouzlení scény: Filmová kouzla z natáčení, pojednávající o trikových záběrech, miniaturách, make-upu a různých atrapách využitých při natáčení. Featurette má něco málo přes čtvrt hodiny, avšak každá vteřina má svůj smysl a pobaví. Obzvlášť to platí pro zpověď tentokrát již pouze producenta Columbuse, který mimo jiné přizná, že triky v „jeho“ filmech byly mnohem slabší než ty, jež si hlídal jeho nástupce. Kromě výpovědí odborníků jsou přitom ukázány i některé produkční návrhy záběrů, prvních trikových sekvencí apod., což dodává výsledku na šťavnatosti.

Vytváření vize se to samé říci nedá, a to ani pokud si o něm povídají Cuarón a J. K. Rowling. Režisér v něm už totiž opakuje věci zmíněné v předchozích rozhovorech a Rowlingová víceméně přitakává a občas Cuaróna pochválí, jak k adaptaci přistoupil, anebo připomene drobné šarvátky okolo změn, které musela filmařům kvůli následujícím knihám zakázat. Klasik by řekl: „Same shit every year.“

Péče o magická stvoření je naopak celkem slušným náhledem na zákulisní trénink nejrůznějších zvířat běhajících po čarodějnických lokacích. Avšak v tomto případě je vyloženě na škodu krátká stopáž (pouhých 5 minut), v nichž dostane adekvátní prostor jen „mučení“ zrzavého kocoura dvěma maskérkami. Hlubší náhled pod pokličku výcviku netopýrů a sov by přitom byl docela zajímavý.

Co zbývá dál? Pouhopouhé patero zaslouženě vystřižených scén, jakési karaoke jedné z filmových písniček a také pakl trailerů na první tři potterovky. To vše ve 480p a povětšinou i s českými titulky.