John Wick (recenze Blu-ray)

vydáno 30. 3. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 2 komentáře

Tagy: Blu-ray, film, John Wick, recenze

John Wick (2014) (Blu-ray)

John Wick býval nejlepším zabijákem podsvětí, ale pak mu pookřálo srdíčko a odhodlal se k odchodu. Po smrti ženy mu však banda výrostků zabije psa, který byl na jeho drahou polovičku poslední vzpomínkou, a zároveň spáchá nejhorší hřích, když mu ukradne i milované auto. A to se nedělá. John má totiž pod podlahou zakopaný arzenál na malou válku a nemá co ztratit.

Zápletka Johna Wicka je opravdu prostá. Což je paradoxně jeho největší devizou. V době, kdy se dějové zákruty akčních filmů komplikují a i akční žánr se čas od času pokouší o společenské přesahy, je sympatické, že se někdo vydá proti proudu. John Wick je primárně akční smrští, jež nastartuje po klidné úvodní dvacetiminutovce a až do konce neskončí.

Během Wickovy cesty za pomstou se jen letmo odhaluje minulost a fungování celého světa newyorského podsvětí. Prim hraje střelba, lámání vazů a drsné pohledy Keanu Reevese, jenž po průšvihu jménem 47 roninů přesvědčuje, že na podobné akční chuťovky stále ještě má. Fyzicky, ale i charismatem, jež z něj prýští s každou další sekundou víc a víc.

John Wick (2014) John Wick (2014) John Wick (2014) John Wick (2014)

John Wick samozřejmě není nikterak sofistikovanou zábavou. Nenabízí žádnou přidanou hodnotu, hloubku postav, ani realismus. Vše je hozené směrem k noirovo-komiksovému nářezu, v němž jde především o akční stránku věci. A právě tady je trochu kámen úrazu. Jelikož film není realistický a i ty střípky realismu z úvodu postupně mizí do ztracena, nelze se o nikoho příliš strachovat. V podstatě je jedno, jak film dopadne a film drží pozornost publika v podstatě jen díky přesnému castingu. A akce samotná má bohužel také rezervy. Což překvapuje především proto, že za ní stojí tým zkušených kaskadérů, kteří po letech dostali šanci natočit svůj vysněný akční trhák.

Místo žánrového klenotu, jenž by regulérně trhal svou efektností bulvy, však servírují více méně průměrnou choreografickou prácičku, v níž má John Wick více štěstí než opravdových dovedností a v závěru už se začne i ten největší akční fanatik ošívat s tím, že hlavní hrdina svou pověst hustodémona naplňuje pouze z poloviny. Těžko věřit, že by někdo s pověstí jako Wick dostával tak často nakládačku, že by vysloveně nabíhal do přestřelek a svůj úkol řešil až takto přímočaře.

Je to škoda, neboť nepříliš domyšlená akce ubírá na napětí a v podstatě říká, abyste seděli, vypnuli mozek a bavili se tím, že okolo stříkají mozky. Nic proti tomu, avšak bez napětí a rytmizovaného vyprávění to ve 100 minutách úplně nejde. Takže ačkoli John Wick vlétne do akce napěchovaný adrenalinem, do závěrečného rozřešení se symbolicky dokodrcá unavený jako starý pes meloucí z posledního.

John Wick nabízí vysoce stylizovaný obraz, silně ovlivněný gradingem, který vizuál odklání od běžné realistické palety barev. Většina filmu je modrá, popřípadě zelená či oranžová, což Blu-ray vždy prezentuje tak, jak tvůrci pravděpodobně zamýšleli. Bohužel je občas patrné, že podobné zásahy do vzezření filmu přináší i slabiny, když dochází čas od času ke ztrátě detailů, popřípadě horší kresbě ve stínech.

Ostatně právě stínokresba je u Johna Wicka minimální. Byť se většinou jedná o záměr vycházející z noirové estetiky. Film je záměrně plný černé (zatraceně syté), v níž se obličeje, potažmo siluety těl topí. V denních scénách to však nevypadá úplně na záměr, ale spíše jako určitý typ degradace způsobený post-produkčními zásahy.

Vy se tím však tolik trápit nemusíte. Slabých míst má totiž John Wick jen nezbytné minimum a většinu času kolem sebe šermuje vizuálem, jenž přesně odráží režijní záměr. V obličejích si tudíž užijete každou vrásku, finále v dešti je skoro až komiksově grafické a práce s prostorem je rovněž působivá.

Což vlastně platí i pro zvuk. Český dabing bohužel Reevesovi nedopřál tradičního dabéra a celkově je dabing méně charismatický než původní stopa. Proto dejte šanci raději anglickému mixu v Dolby Atmos, jenž i na běžné sestavě přináší úchvatný zvukový doprovod plný pěkných přechodů mezi kanály, adekvátní dynamiku a přesné dialogy. Zkrátka poctivou mixážní práci, která akční fandy nezklame.

Bonusová výbava je vesměs lehce nadprůměrná. Fanoušky filmu ovšem bez debat potěší. Platí to především o audiokomentáři, který je díky duu režisérů ve všech ohledech upřímný a nesmírně sympatický ve snaze vysvětlit tvůrčí záměr a některá rozhodnutí. Škoda tradiční absence českých titulků.

Klasické featuretty už je naštěstí obsahují a ani zde neodejdete zklamaní. V Don't F*#% With John Wick se v patnácti minutách dozvíte spoustu věcí o choreografii akčních scén a Reevesovu zápalu při přípravách filmu. Calling in the Cavalry je segment především o sestavení castingu a původním nástřelu projektu. Destiny of a Collective řeší především režijní duo a jeho kaskadérskou minulost. A The Assassin's Code představuje svět Johna Wicka se všemi jeho pravidly a uhozenou komiksovou stylizací. Ani dva poslední featuretty nezklamou. The Red Circle představí detailně akční scénu v nightclubu a N.Y.C. Noir se zabývá důležitostí New Yorku pro výsledný feeling filmu.

Dohromady vám bez započtení komentáře vyjdou bonusy na příjemnou hodinku. Což je číslo, kvůli kterému si určitě nikdo nebude stěžovat. Dobrá práce.

Filmgame.cz Blu-ray filmu John Wick poskytl k recenzi obchod Filmgame.cz