Jsme o krok blíže standardu HDR pro kina
Práce na definici specifikace HDR pro kina započaly počátkem roku. Aktuálně se dostaly do bodu „nástřelu“ verze 0.9, jehož součástí jsou také detaily o požadavcích HFR (High Frame Rate).
Kina bývala historicky vždy v první linii, pokud jde o inovace videa a zvuku. S přechodem na HDR – tedy video s rozšířenou svítivostí a barevnou škálou – ovšem žezlo převzaly spotřebitelské televize.
Organizace DCI (Digital Cinema Initiative), vytvořená v březnu 2002 jako společný podnik studií 20th Century Fox, Disney, Paramount, Sony Pictures, Universal a Warner Bros., trávila definicí specifikací HDR pro využití v kinech celé měsíce. Práce se naplno rozjely v létě, kdy byl představen první návrh. DCI nyní zveřejnila „verzi 0.9,“ která je nyní ve fázi „připomínkového řízení.“
Dva dokumenty návrhu jsou vysoce technické a doplněné o specifikace a vzorce, ale shrnout se dají zhruba následovně: DCI chce využít PQ (percepční kvantizátor), 12bitové video pro HDR, minimální úroveň černé 0,005 nitu a 500 nitů maximální jas. Kalibrace bílého bodu je na úrovni P3D65 a barevný prostor odpovídá škále DCI-P3, využívané taktéž ve spotřebitelských HDR televizích.
Jednou z velkých změn v návrhu specifikace HDR pro kina jsou tzv. „direct view“ displeje, což jsou v podstatě obrovské LED displeje poskládané z jednotlivých modulů. Kina budou sice moci i nadále využívat i projektory, ovšem čísla specifikovaná v draftu „High Dynamic Range D-Cinema“ jsou tak přísná, že jich bude velice těžké dosáhnout, alespoň do doby, než bude vyvinuta nová projekční technologie.
Zdroj: FlatpanelsHD
Komentáře