KOMENTÁŘ: Oculus VR v rukách Facebooku? Stabilní zázemí versus nejistota budoucnosti

vydáno 27. 3. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Novinky, Glosy | téma Monitory, Ze světa | 1 komentář

Tagy: Facebook, Oculus Rift, Oculus VR, virtuální realita

„Tak nám prodali Oculus,“ zaznělo dva dny zpátky snad na všech místech internetu, kde se objevili fanoušci technologie virtuální reality, která fenomén virtuálního života opět vrátila na trať zájmu nejen hráčů, ale i dalších fandů moderních technologií. Gigant sociálních sítí Facebook se praštil přes kapsu, když za svou novou akvizici, která za svůj zrod do velké míry vděčí právě nadšencům, kteří se za Oculus postavili v době crowdfundingu na Kickstarteru, vysázel na pomyslný stůl 2 miliardy dolarů. 2 miliardy, jež Oculusu možná pomohou v byznysu, rozhodně však ne v očích nadšenců.

Ti neojortodoxnější totiž v prodeji Oculusu vidí jistý druh zrady, když si v – doufám – zatěmnění mysli neuvědomují, že Oculus Rift tu nikdy neměl být pro pár neoholených lidiček s umaštěnými vlasy, ale od počátku byl profilovaný jako periferie s širokým potenciálem. O jeho směřování můžeme samozřejmě vést nejednu debatu a je pravda, že Mark Zuckberberg ve svých prohlášeních prozatím spíše děsí, než uklidňuje, podívejme se však nejdříve na plusy, které pro Oculus z prodeje plynou.

Oculus Rift

Není žádným tajemstvím, že Oculus stále není dokončen. Teprve pár dní zpět vývojáři představili druhý Development Kit, který by již neměl způsobovat nevolnosti a závratě, neboť pracuje s vyšším snímkováním, rozlišením a dalšími úpravami, které mají zprostředkovat opravdu plynulý obraz fikčního světa. A tento stále nedokončený vývoj potřeboval kvalitní zázemí. U Facebooku, jenž si rozhodně nestěžuje na nedostatek peněz, ho prozatím má a jelikož má Oculus prozatím být kompletně separovanou akvizicí, není důvod nevěřit, že vývojáři dostanou tolik prostoru na vylepšování, dokud nebude oficiální zařízení stoprocentně funkční.

Druhou věcí je marketing. Oculus se prozatím zaměřoval spíše na technologické nadšence, geeky a nerdy. Tedy na lidi, před nimiž když řeknete slovo virtuální realita, postaví se do řady, rozepnou poklopce a vymalují vám pokoj barvou vlastního ejakulátu dřív, než si samotné brýle a software s nimi spojený sami ozkouší. První ohlasy byly, pravda, příznivé a okolo Oculusu se povedlo vytvořit solidní hype, avšak stále jen na poli hráčů a zanícených technofilů. Ne řadových návštěvníků Datartu, na kterých bude ve výsledku úspěch virtuální reality stát nejen v případě Oculusu, ale i soňáckého Projektu Morpheus.

Oculus Rift v rukách Facebooku?

Facebook je naopak sociální sítí a značkou, kterou zná každý a kterou používá nejedna babička, mamina a strýc. Tj. lidé, k nimž se zprávy o nějakém Oculusu doteď nedostaly. Facebook nabízí v tomto směru v podstatě neomezené způsoby propagace a vsadím boty, že až půjde alpha verze Oculusu do finále, bude na nás Zuckerbergova reklamní družina pálit kouzelné brýle jak jen to půjde. A Facebookem jako webem to samozřejmě nekončí.

Ekonomická síla Facebooku samozřejmě sahá i mimo samotnou síť a Oculus se nyní bude moci opřít o stabilní společnost, která se do propagace nebude bát pustit nějaký ten peníz. Pravděpodobně nepůjde o horentní sumy. Bez silného partnera by se však Oculus musel mnohem více omezovat. Obzvlášť v konkurenci Sony či Microsoftu, které s podobným headsetem již přicházejí, anebo brzy přijdou.

Oculus DevKit2

Na druhou stranu je otázkou, jestli se zástupci Oculusu ve svých vyjádřeních o samostatnosti a volnosti nesnaží uklidňovat zneklidněné fanoušky. Tvůrce Minecraftu Markus Persson, jenž obratem zařízl přípravy oculusové verze svého kostičkového megahitu, má totiž v něčem pravdu – Facebook je ve svých změnách neuvěřitelně nestabilní platformou, která se v podstatě neustále mění a působí dojmem, že sami tvůrci netuší, kam by chtěli směřovat. Pokud se Facebook začne více montovat do zájmů Oculusu, kdo bude mít hlavní slovo a zamezí případným nápadům z nesplnitelné říše snů, popřípadě slepým uličkám? Doomovská ikona Carmack, jenž podle všeho dál programuje a necítí jakoukoli změnu povětří? Možná. Zuckerbergova prohlášení o dalším směřování Oculusu jsou však svým způsobem děsivě amatérská a ze sociologického hlediska dokonce i děsivá.

Zuckerberg v rozhovorech ohledně koupě Oculusu razantně neguje, že bychom měli – přeneseně řečeno – za pár měsíců farmařit na síti s brýlemi na obličeji, naopak již několikrát zmínil, že se mu Oculus jako primárně herní platforma maximálně líbí a právě proto ji chce podporovat. Zmínky o budoucí implementaci pro školní výuku (studujte ve virtuální učebně) či běžný život (návštěvy doktora na dálku) jsou však legrační utopií desetiletého kluka. Strašidelnou bereme-li v potaz, že za nimi stojí člověk, jenž úspěšně desocializoval podstatnou část internetu pomocí jedné modrobílé stránky.

Oculus Rift - Team Fortress

Vážně má budoucí vývoj Oculusu podporovat kromě hraní her asociálnost (nejen) mládeže, která dnes není schopná v mnoha případech vyrazit ven bez toho, aniž by neustále kontrolovala telefon, popřípadě mezi sebou vůbec mluvila z očí do očí? Za sebe doufám, že nikoli, protože by se tím potvrdily veškeré hororové scénáře, které virtuální realitu provází od jejích prvních krůčků.

Aktuálně se dá ovšem budoucí vývoj těžko předvídat a zakoupení Oculusu silným partnerem nekvitovat. Firma se totiž postaví pevně na nohy a snad do táhne všechny prozatimní DevKitové mouchy. A kdo ví, třeba nás jednou i to virtuální zahradničení ve Farmville bude bavit.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Novinky, Glosy

Komentáře

Re: KOMENTÁŘ: Oculus VR v rukách Facebooku? Stabilní ...

Vložil Stíhač (bez ověření), 27. Březen 2014 - 14:16

Obrázek uživatele Stíhač

K té představě o školní výuce: nasadil bych to Zuckerbergovi na hlavu na 6 hodin denně 5 dní v týdnu a rád bych viděl, za jak dlouho by skončil na JIPce.