Labyrint: Útěk (recenze Blu-ray)

vydáno 26. 2. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 5 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Labyrint: Útěk, recenze, The Maze Runner

Labyrint: Útěk (The Maze Runner, 2014) (Blu-ray)

Young adult romány jsou v kurzu, takže pokud trpíte touhou po slávě, doporučuji zamířit ideálně do Ameriky, zde se v místním zaplivaném baru usadit s notebookem na toaletu a jednou rukou za přikusování hranolků a pastrami sendviče (abyste jedli i něco poživatelného) naklofat do klávesnice svůj vlastní post-apokalyptický, utopický svět, v němž mládežníci revoltují a snaží se zachránit své mrzké životy dřív, než je semele dospělá chamraď ovládající systém.

Soudě podle úspěchu Divergence, Hunger Games a Labyrintu: Útěk máte velkou šanci na úspěch. Čtenářstvo je totiž hladové. A než by si koupilo nějakou dobrou knihu od Eca, Zoly či Hemingwaye, raději sáhne po výtvoru, jenž by napsalo i osmileté dítě s jednou rukou svázanou za zády a druhou dolující bubáky. Výtvoru, jenž nedává smysl a je ve své filmové adaptaci jen dvouhodinovou reklamou na volnočasové oblečení, pěkné ksichtíky a módní účesy ve zdánlivě nevlídném prostředí. Výtvoru, jakým je Labyrint: Útěk.

Původně jsem měl v plánu sršet vůči Labyrintu nenávistí. Což se stává, když strávíte dvě hodiny u filmu, v němž postavy dojdou z bodu a do bodu B bez výraznějších překážek. Nikdo se ani v závěru nenamáhá cokoli vysvětlit. A postavy jsou natolik plonkové, že je vám vlastně úplně jedno, co se stane (podle Wikipedie toho však ani v dalších dílech nebude moc). Nakonec jsem si však řekl, že nemá cenu ničit si nervy. Vše podstatné totiž za mě řekli pánové ze Screen Junkies. Užijte si jejich Honest Trailer, jenž ve zkratce vystihuje vše, co o tomto laciném pokusu vydolovat z cílové skupiny dalších pár dolarů, potřebujete vědět.

Foxovské tituly šlapou jako na drátkách a Labyrint: Útěk není výjimkou. Film je možná spotřební blábol pro nemyslí „Young Adult“ cílovku, disk však patří mezi to nejlepší, co aktuálně na trhu najdete.

Netradičně začnu nejprve zvukem, jenž především ve své anglické mutaci v DTS-HD MA 7.1 naprosto exceluje. Již úvodní scéna ve výtahu kolem vás rozprostře úchvatnou prostorovost a ve chvíli, kdy se bludiště začne měnit, anebo hrdinové prchají před pavouky, budete mít pocit, že jste mezi desítky metrů vysokými stěnami také. Nádherná imerzivita, práce s jednotlivými kanály a samozřejmě bezchybné provedení dialogů i překvapivě vydařeného soundtracku. Takto by to mělo vypadat.

Labyrint: Útěk (2014) Labyrint: Útěk (2014) Labyrint: Útěk (2014) Labyrint: Útěk (2014)

Pochvalu si ovšem zaslouží i obrazové zpracování. Labyrint: Útěk dorazil na Blu-ray v původním poměru stranu 2.40:1, samozřejmě v 1080p a je na něm od první scény vidět, že studio neodfláklo jediný frame. I noční sekvence jsou nádherně přehledné, nikde není ani známka komprese, a jakmile dojde na vykreslování detailů tváří či prostředí, je se vždy čím patřičně kochat. Připojte si k tomu i věrné tělovky a barevné tónování celkově a máte před sebou technicky jeden z nejvydařenějších titulů prvního kvartálu.

Distributor na přebalu slibuje okolo dvou hodin bonusů a ačkoli to občas bývá jen plácání do větru, v případě Labyrintu: Útěk mohou být fanoušci filmu v naprostém klidu. Na disku je opravdu přítomna celá řada bonusů, z nichž valná většina skutečně stojí za pozornost. Osobně doporučuji především audiokomentář (bez titulků), jenž tradičně rozebírá kompletní produkci horem spodem a díky hlasům režiséra a scenáristy se jedná o vcelku zábavný poslech.

Vystřižených scén je na disku rovněž hodně (okolo 20 minut) a obsahují rovněž audiokomentář, ale popravdě se nejedná o nic, kvůli čemu byste nemohli dospat. Zajímavější je čtyřicetiminutové „making of“, v němž se na produkci hledí skrze několik samostatných featurettů, jež řeší jednotlivé aspekty filmu. Velká pozornost je všeobecně kladená na zpracování zvláštních efektů. Těm je dokonce věnován VFX Breakdown a ukázkový Visual Effects Reel. Opět s doprovodným komentářem režiséra, jenž k k filmu v rámci bonusů přibalil i svůj krátký snímek Ruin, jenž určitě stojí za to vidět.

Dále zbývají už jen drobky. Jmenovitě Gag Reel s pokaženými záběry, fotogalerie (mimo jiné se storyboardy), trailer a segment „The Chuck Diaries“, jenž se zaměřuje na casting filmového tlouštíka.

P.S.: Pro fanoušky je dobré vědět, že kromě amaray balení Bontonfilm uvádí na trh rovněž edice v podobě steelbooku a balení s komiksem.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Labyrint: Útěk poskytl k recenzi distributor Bontonfilm. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.