Mozkovna - zabíjení času dlouho nebylo zábavnější (recenze)

vydáno 8. 4. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma IT a software, Mobilní telefony, Z domova

Tagy: Android, iOS, mobilní aplikace, mobilní telefony, Mozkovna, tablety

Mobilním hrám a aplikacím se HDmag zpravidla nevěnuje, když už vás ale o recenzi požádají sami autoři a vám se líbily obě jejich předchozí hry Dobrý Hejtman (zábavná hříčka o hrabání korupčních peněz a vyhýbání se vínu) a Milionář (toho snad znáte všichni), je těžké odmítat. Obzvlášť je-li i jejich novinka velice zábavná a pár měsíců patří ve vašem telefonu na pomyslnou špičku herních aplikací.

Herní systém Mozkovny je jednoduchý a zjednodušeně by se dalo říct, že si bere Milionáře a povyšuje ho na vyšší úroveň zábavy. Vaším úkolem je vybrat si balíček otázek, v němž chcete soutěžit a systém vám poté náhodně vybírá otázky, na něž hledáte v časovém limitu odpověď mezi čtyřmi variantami. Pokud nevíte, máte možnost otázku odpálit omezeným počtem bombiček (lze je dokupovat), anebo si v každé hře pomoci nápovědou v podobě zábavné minihry.

V Mozkovně lze nakupovat nové sady otázek a měnit vzhled svého mozku

Ty jsou prozatím tři (uvidíme, jestli se jejich počet nebude navyšovat) – labyrint, kde se musíte dostat k červené tečce skrze slepé uličky, chytání mozků do lavoru po vzoru klasického arkanoida a označení stejných dvou stejných obrázků ze šesti. Abyste to ale neměli tak jednoduché, záleží i na vaší rychlosti. Kdo minihru dohraje extrémně rychle, může mu pod otázkou zůstat pouze správná odpověď. Pomalejší jedinci se naopak musí rozhodovat padesát na padesát a tak dále.

V singleplayeru hrajete proti soupeřícímu mozku, jenž porazíte pouze větším množstvím správných než špatných odpovědí. Pakliže vyhrajete, za odměnu se vám na účet přičtou mince (čím méně chyb, tím víc mincí), za které si můžete kupovat jak bombičky, tak – a to především – nové sety otázek.

Na Mozkovně je výtečná především možnost neomezovat se při hraní pouze na jeden set otázek. Jakmile zakoupíte další, můžete se samozřejmě nechat testovat jen z jednoho okruhu, mnohem zábavnější ovšem je označit setů více a nechat se namátkově zkoušet například z filmů, hudby, literatury a do toho i z historie starověku.

UI hlavní hry a minihry

A právě rozmanitost jednotlivých setů je dalším výrazným plusem. Aktuálně se jich v Mozkovně vedle základního setu nachází jedenáct a nemohly by být rozmanitější. Své znalosti tak můžete testovat z historie, sportu, moderních technologií, filmů a seriálů, biologie, literatury, zeměpisu či například astronomie. Přičemž otázek neustále přibývá.

Jak už to u podobných her bývá, autoři spoléhají při vymýšlení nových otázek na hráče, kteří se mohou v tvorbě sami zapojit. Stačí v menu vyplnit lehký formulář a odeslat ho ke schválení. Mozkovně jde potom k duhu, že si autoři správnost odpovědí pevně hlídají, stejně jako otázky, které již v systému mají. Sami si v tomto směru ve hře neodpustí příjemný žertík.

Hrát však nemusíte jen off-line. Pakliže jedete na Wi-Fi, tvůrci vám nyní nabízí i možnost multiplayeru s kamarády. K jejich výzvě potřebujete buď jejich e-mail, Facebook, popřípadě herní ID a je jasné, že při vzájemné soupeřivosti hra nabývá na zábavě výrazně rychleji než v off-line režimu. Vše funguje tak, že vy, popřípadě soupeř vložíte výzvu, odpovíte na sadu otázek (opět můžete kombinovat více setů) a až bude mít protivník čas, odehraje otázky on. Vám pak přijde výsledek, popřípadě další výzva o odvetě.

Důvodů, proč hrát multiplayer je několik. Kromě větší zábavnosti Mozkovny a „boost“ vlastního ega jde především o rychlejší zisk mincí, které po výhře v multiplayeru naskakují rychleji. A rovněž o možnost zahrát si takto se sety otázek, které vy sami nevlastníte. K hraní setu totiž stačí pouze jeden majitel, a tak pokud vy vlastníte například set s literaturou a váš kamarád set s filmy, můžete se střídat a oba si přijdete na své bez toho, aniž byste museli oba vlastnit set opačný.

Mozkovna běží na Androidu i iOS

Graficky je Mozkovna hrou jednodušší, když spoléhá na kreslené mozky, které si můžete různě obléknout a dále přizpůsobovat a dále na jednoduché sady boxovacích animací, kdy je soupeřícímu mozku regulérně rozbíjena šedá kůra mozková (styl kresby malinko připomíná oblíbené Machinarium). Vzdělávací hry však náročné 3D modely rozhodně nepotřebují a Mozkovna díky simplicitě zpracování šlape ideálně i na starších přístrojích. Ostatně sám jsem testoval na Transformeru Prime druhé generace, popřípadě na HTC Desire X, které dnes již nepatří ke špičce. Na nejnižších modelech se však samozřejmě může vyskytnout drobné sekání a je pravda, že loading nově zakoupených setů trvá trochu déle.

To však není nic, kvůli čemu by Mozkovna přicházela o hráčské sympatie. Jedná se totiž o výtečnou vzdělávací gamesu, jejíž tvůrci nespí na vavřínech a neustále systém vylepšují. A to jak přidáváním rychlosti a plynulosti hraní, tak novými sety otázek, kterých je aktuálně několik tisíc. A to už vám vystačí nejen na cesty metrem, ale i na zabíjení nudy v domácích podmínkách. A na rozdíl od Ulice, tady vám bude IQ pouze přibývat.

Hra je ke stažení na Google Play pro Android a na AppStore pro iOS