Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu (kino recenze IMAX 3D)

vydáno 14. 6. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 13 komentářů

Tagy: Christopher Nolan, Man of Steel, Muž z oceli, Superman, Zack Snyder

Restart Supermana je jednou z mála možností Warner Bros. a DC Comics, jak se po letech tápání odrazit směrem k dlouhodobě chystané týmovce Justice League of America, tedy konkurenci marvelovských The Avengers, jejichž jediným soupeřem byl dosud pouze Nolanův Temný rytíř.

A jelikož se v Hollywoodu drží hesla „co funguje, to neopravuj“, vsadil hollywoodský gigant při znovuoživení Muže z oceli právě na Nolanovu hlavu, která přišla společně se scenáristou Davidem S. Goyerem na způsob, jak přivést superhrdinského Mirka Dušína na stříbrné plátno ve velkolepém stylu. Jenže nápad není všechno, a tak ačkoli mediální masáž mluví o psychologickém putování Clarka Kenta završeném spektakulární akční jízdou, na což ostatně lákají i vynikající upoutávky, výsledek je značně roztříštěný, nejistý a rozhodně ne pevný jako titulní ocel.

Muž z oceli

Normálně se vina hází výhradně na režiséra, jímž je v tomto případě průměrný vypravěč (s čestnou výjimkou Watchmen, ale tam měl za sebou geniální předlohu) Zack Snyder, nicméně svou vinu na slabinách Muže z oceli nese především Goyer, jenž původní koncept rozpracoval a sepsal do monotónního scénáře s povrchní psychologizací hrdiny a slabým vývojem, který vedle Batman začíná působí asi jako když z pročítání komiksového Sandmana přeskočíte zpátky ke Čtyřlístku.

Clark Kent sice napříč filmem hledá sám sebe, většina „psychologie“ je však obsažená již v traileru a scény ve výsledném filmu ji nikterak nerozvíjí. A pokud ano, jedná se o úsměvně sepsané sekvence, v nichž se lidé obětují nikoli kvůli lidem, ale psům v autě, což nepůsobí heroicky, ale hloupě jako neustálé mentorování Jonathana Kenta, jenž za celý film neřekne mimozemskému synovi normální větu.

Muž z oceli

Goyer jako by si místy chtěl hrát na Terrence Malicka, ale nedokázal jít opravdu do hloubky a napsat dialogy, které by měly druhou a třetí vrstvu. Místo toho na sebe vrší generické scény dětské šikany, rozhovorů o vyšším cíli a snaze dát lidem naději a víru (nechybí ani scéna v kostele, aby silná skupina amerických katolíků nelomila rukama, a Kal-El je zrovna v Kristových letech), přičemž centrální proměna v muže s pláštěnkou proběhne nikoliv postupně a logicky, ale po jedné únavné vysvětlovačce a krátké montáži, v níž se Superman jednou proletí.

Je to právě neschopnost tvorby funkční zkratky a nucené expoziční tlachání, které Muži z oceli berou vítr z rudého pláště, jenž se ve výsledku hezky vlní, ale citově k němu nelze ani na moment přilnout, což ubírá na emocionálním dopadu a ve dvouapůlhodinovém filmu i na diváckém zájmu.

Goyer vlastně přichází s letošní verzí Amazing Spider-Mana. Parafrázuje totiž především Lesterova / Donnerova Supermana II, přičemž marně hledá možnosti, jak se vyhnout již jednou viděnému. Dostává se tak mnohdy do slepých vypravěčských uliček, z nichž nelze vyklouznout jinak než naivním a v celém super-realisticky a vážně se tvářícím filmu až úsměvným oslím můstkem jako když Lois dorazí na Antarktidu, kde uprostřed noci „náhodou“ vyfotí zrovna okolo jdoucího Clarka.

Muž z oceli

Snyder samotný pak sice exceluje ve své hlavní doméně akčních sekvencí, které jsou supermanovsky velikášské, pompézní a na první signální několikanásobně působivější, než co jste viděli například v The Avengers. Jenže zatímco „nejmocnější hrdinové světa“ mají akci postupně gradovanou a díky rozličným hrdinům a jejich schopnostem i velice rozmanitou, Superman a Zodova armáda za sebou nechávají „jen“ probořené domy, mohutné exploze a prohnuté plechy všeho, co je zrovna na scéně. Jakýkoli lidský prvek chybí. Víte, že standardní vojáci nemají šanci a Kal-El zůstává natolik plochým hrdinou, že je vám vlastně jedno, jestli dostane čočku on, nebo jeho soupeři.

Snyder se sice snaží hrát i na romantickou notu a dát větší prostor akčně naboostované Lois, která své předchůdkyně – co se terénní práce – jasně nechává za sebou, jenže ani té není dopřán dostatek palčivých motivací a dějový oblouk, a tak je potřeba uchylovat se ke kličkám jako když si Zod kromě Kal-Ela vyžádá na svou loď právě i reportérku Daily Planet. Proč tak činí? Prostě proto, aby do konce filmu nezmizela. Což je přístup, jimž jsou naočkovány i sekundární charaktery typu Perryho Whitea, armádních důstojníků či stážistů v metropoliské obdobě Mladé fronty, kteří mají za celý film cca 10 dialogů, ale i tak je kolem nich vystavěna vedlejší linie se zemí srovnávaným Metropolisem, z níž ukápne asi tolik slz jako ze sledování Ulice.

Muž z oceli

Vím, že text působí značně negativně a je mi jasné, že si mezi čtenáři s menšími nároky, kteří jdou primárně na obří destrukci, nenaberu mnoho nových fanoušků. Přijde mi však v záplavě prvních oslavných tuzemských reakcí, vyzdvihujících nesmyslně především akci (která je beztak přinejmenším v kontaktních soubojích na hranici přehlednosti), upozornit na to, že Muž z oceli očividně nechtěl být jen akčním blockbusterem.

Goyer měl zjevně snahu udělat z ikony realisticky se tvářící, psychologií opředenou postavu, která se bude brát vážně i přesto, že muže v pláštěnkách, kteří po sobě hází vlaky, mrakodrapy a ovládají superhrdinské „kung-fu“ vážně brát jednoduše nelze. A Snyder osobní scény, v nichž nemá co vybuchnout, bohužel moc neumí a místo emocionálního vychutnání, zpomalení tempa a zapamatováníhodných momentů spěchá co nejrychleji k další akční náloži, abyste si náhodou neuvědomili, jak je vše ploché a instantně hollywoodské. Ostatně i flashbacky odhalující Clarkovo dětství jsou především o efektech a akčních střípcích, než o seriózních konfliktech, o nichž scénář pouze sní.

Muži z oceli jistě nejde upřít sílu v holinkách, co se týče filmu jako určitého typu trikové a akcí napěchované atrakce, ve všech ostatních směrech ale Superman povážlivě rezne a i přes všechno „nolanovské aroma“ stojí ve světle Donnerových a Singerových Supermanů v otázce propracovanosti postav, motivací a příběhu jen smutně v pozadí. A je to o to větší škoda, protože herci v čele s vynikajícím Crowem a sympatickým Cavillem odvádí žánrové maximum a dělají vše pro to, aby film získal alespoň špetku jinak výrazně absentujího srdíčka.

P.S.: Konvertované 3D je jako obvykle zbytečné a vzhledem k rychlému přeostřování a střihu během akce i značně otravné.

Mohly by vás zajímat naše další recenze Blu-ray filmů a HD elektroniky »

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Recenze

Komentáře

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil Martin (bez ověření), 14. Červen 2013 - 21:18

Obrázek uživatele Martin

Těší mě, že jste pouze nezkopíroval svou recenzi z CSFD, ale napsal to znovu a jinak. Palec hodně nahoru !

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil Psema (bez ověření), 15. Červen 2013 - 15:22

Obrázek uživatele Psema

ČSFD je spíš osobní poznámkový blok, ze kterého se člověk odráží. Kopírovat to by bylo jako psát stejnou recenzi do dvou separátně placených médií. :D

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil Martin (bez ověření), 15. Červen 2013 - 20:23

Obrázek uživatele Martin

Souhlas. Nicméně mi trošku uniká, proč se zde objevuje recenze na film aktuálně uváděný v kině. Mění se snad koncept zdejšího blogu, a nadále se zde bude více než rozbor vycházejívších blu-ray hodnotit kinoprodukce ?

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil martin (bez ověření), 15. Červen 2013 - 0:27

Obrázek uživatele martin

Mě se strašně líbí, jak se autor snaží, aby recenze vypadala profesionálně. Děkuji bavil jsem se :)

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil A (bez ověření), 15. Červen 2013 - 13:20

Obrázek uživatele A

Rádi si přečteme něco od Vás, Martine.

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil th0ca (bez ověření), 17. Červen 2013 - 15:30

Obrázek uživatele th0ca

Tak jak, jit do kina? Nejit do kina? Ma to co nabidnout v kine? Nebo to jsou zbytecne utracene penize a lepsi si to pozdeji poridit na blucku a „vyjde“ to nastejo?

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil Anonym (bez ověření), 17. Červen 2013 - 21:39

Obrázek uživatele Anonym

Musim odpovědět :D Vyhodit za film 160.- za kino, nebo pak investovat 500.- na Blu ray? Určitě to podle těchto počtů vyjde nastejno :).

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil KARLOS (bez ověření), 17. Červen 2013 - 21:56

Obrázek uživatele KARLOS

Je celkem prověřené, že to na stejno vyjde, pokud připočítáme několik dalších faktorů, jako je třeba návševa kina ve dvou na představení v Praze… Tak ta cena atakuje 450 kaček výš. Nehledě na to, že slevněný jednodiskový maray do roka a do dne za 250–300 kaček už vyrovnává cenu vstupenky jedné…

Tím nechci říkat, že kino nestojí za návštěvu (osobně vy sem dal ruku do ohně za to, že je to jeden ze tří letních popkornovek, který by nebylo moudré v kině vynechat – spolus Pacifik Rimem a druhým Trackem – a ten by měl každý pořádný, technicky založený a na kvalitu dbající fanoušek navíc vidět i v IMAXu, kvůli půhhodině nativních záběrů), je to jen upřesnění toho, že i u nás se už dostáváme i s BD do cenových relací, kde půr roku znamená pořídit si za podobné sumy vlastní neomezenou kopii oproti návštěvě kina.

Tím by sem otevřel i následující otázku: Kolik ste ochotni do filmových představení a nákupu filmu investovat? A to dohromady? Pokud jde o kino mimo spádovost a návštěva představení znamená primární cíl cesty, je ku prospěchu věci náklady započítat taktéž. Což si už tak moc nemyslím o občerstvení v kině, kde si ho lze velmi jednoduše odříct a náklady na kino to nikterak nezvedá – na rozdíl třeba od té návštěvy IMAXu v Praze z druhé strany republiky ;)…

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil th0ca (bez ověření), 18. Červen 2013 - 11:17

Obrázek uživatele th0ca

Diky za info. Na neco takoveho jsem se presne ptal. No v Liberci 3D stoji za prd, a do Prahy na to do imaxu nepojedu, takze to opet vyjde na 2D se zvukem horsim nez mam doma :D (chvala budiz kvalita Cinestaru :D).

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil th0ca (bez ověření), 18. Červen 2013 - 11:06

Obrázek uživatele th0ca

hm, no do kina chodime ve dvou, tzn 340,– cca za listky na 2D. Do toho popcorn, piti, dalsi 130,– jsme na 470,– … a to uz mam cenu blucka. Tak proto jsem se ptal anonyme. Ale spis mi slo o odpoved, ano je to nutne videt v kine kvuli podarenym efektum a nebo ne, ani v kine to neni buhvijaka darda… A ne tenhle lamerskej koment.

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil speedy (bez ověření), 18. Červen 2013 - 6:37

Obrázek uživatele speedy

to je ale hnusna zaujata recenze…no pfuj.na www.moviezone.cz je to opačného kalibru

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil A (bez ověření), 19. Červen 2013 - 0:13

Obrázek uživatele A

To, že se autorův názor liší od názorů jiných recenzentů přece neznamená, že je recenze zaujatá.

Re: Muž z oceli: Spektákl, který rezne již při startu ...

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 28. Červen 2013 - 16:42

Obrázek uživatele Michal Kubeček

Asi jsem holt ten nenáročný divák. Sice bych ocenil (trochu) víc filosofie/psychologie a méně akce a bitevních scén, ale tak tragický dojem jako autor recenze jsem z filmu neměl. A že by zpracování z přelomu 70. a 80. let byla víc psychologická, to už vůbec ne.

Jen mi občas připadalo, že ten, kdo měl na svědomí vizuální stránku, se inspiroval Matrixem (-y) trochu víc, než by bylo zdrávo. :-)