Pravidla moštárny (mini recenze Blu-ray)

vydáno 10. 4. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Pravidla moštárny, recenze, The Cider House Rules

Pravidla moštárny (The Cider House Rules, 1999) (Blu-ray)

John Irving patří mezi literární klasiky, takže adaptace jeho děl v podstatě zaručují, že nepůjde jen o povrchní selanku pro davy, které se do kina přišly napráskat popcornem. K Pravidlům moštárny si navíc sám napsal scénář, jenž později ocenila i americká filmová Akademie Oscarem. Což je samo o sobě důvodem, proč by vás měl snímek o sirotkovi se jménem nejznámějšího milovníka donutů a piva Duff zajímat. Kromě scenáristické brilance je tu však i jméno Lasse Hallströma. Režiséra, jenž je přeborníkem v oboru filmů, které tzv. „pohladí na duši“.

Hallströmovy filmy jsou čistý mainstream, který rychle plyne, je zručně nasnímaný a dokáže z herců ždímat potřebný výkon. Překročení tenké linie mezi příjemnou jednohubkou a dlouhodobým filmovým zážitkem tak záleží především na materiálu, s nímž Hallström pracuje. A jelikož v případě Pravidel moštárny dostal do rukou hutný příběh o dospívá, v němž hlavní hrdina prochází proměnou z nevinného chlapce, jenž chce poznat svět za zdmi sirotčince, v opravdového muže, měl vše potřebné k tomu, aby ukuchtil emocionálně, ale i atmosféricky a tematicky silný film s chuťovým ocasem, který nevyprchá.

A to ani po šestnácti letech, kdy plátnu stále kraluje přesný bard staré školy Michael Caine za sekundování vyjukaného a správně nevinně vyhlížejícího Tobeyho Maguira a svůdné Charlize Theron. Hallström spolu s herci dokázal Irvingem popsaný svět vytvořit nesmírně uvěřitelně, zároveň se však ve dvou hodinách stihl naplno věnovat i postavám, z nichž žádná není papírově černobílá, a zároveň vykouzlit omamnou melancholickou atmosféru, jež vás obratem uvrtá do prostředí Nové Anglie a v závěru možná donutí k zamáčknutí nejedné slzičky. Přece jen se totiž jedná o příběh, jenž je přes své specifické prostředí a postavy dosti univerzální a tím pádem i snadno ztotožnitelný.

Pravidla moštárny (1999) Pravidla moštárny (1999) Pravidla moštárny (1999) Pravidla moštárny (1999)

Od šestnáct let starého filmu obecně nečekáme žádné zázraky, Pravidla moštárny však umí pozitivně překvapit. Vypadají totiž vysoce nadprůměrně, když přenáší kameru Olivera Stampletona velice věrně. Užijete si především parádní práci se světlem, která pomáhá k velkému množství detailů, solidní kresbě a excelentnímu barevnému podání.

Zamrzí snad jen pár méně ostrých záběrů a občasné jemné známky dodatečného doostřování. Ty však bohatě vyvažuje zachování filmového looku díky zachování vrstvičky tradičního filmového zrna a skvostný kontrast.

A také brilantní zvukový mix. Originální anglická stopa je sice „jen“ šestikanálová (DTS-HD MA 5.0). Práci subwooferu ale postrádat nebudete. Ostatně film ani nenabízí mnoho situací, v nichž byste zesílení bassů potřebovali. Místo toho stopa kvalitně pracuje s prostorovými ruchy, adekvátně posazenými, čistými dialogy a především úchvatným soundtrackem, jenž si na Blu-ray užijete jako nikdy předtím. Pokud jste fanoušci filmu, tenhle disk vás nezklame.

Oproti zahraniční edici přicházíme o audiokomentář a vystřižené scény. Na tuzemský disk se dostal „jen“ půlhodinový a nepříliš podrobný film o filmu a trailer. Nechybí české titulky.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Pravidla moštárny poskytla k recenzi distribuční společnost Magic Box. Děkujeme. Disk můžete zakoupit v obchodě Filmgame.cz