Sony BDP-S4100: BD přehrávač pro nenáročné a navíc v akci (recenze)

vydáno 21. 10. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Přehrávače, Z domova | 7 komentářů

Tagy: BDP-S4100, Blu-ray, Filmgame, filmy, přehrávač, Sony, Sony BDP-S4100

Rozšířenost Blu-ray disků se sice utěšeně navyšuje, přesto se e-shopy s disky a samozřejmě i prodejci elektroniky snaží navýšit adopci technologie všemi možnými cestami. Tou nejsympatičtější je jistě akce „kup si x Blu-ray disků a zdarma dostaneš přehrávač“, kterou jsme si před pár měsíci mohli poprvé ozkoušet a která se nyní vrací. Na Filmareně je pak možnost při odběru deseti disků obdržet místo přehrávače Sony BDP-S4100 low-budgetový soundbar se subwooferem HT-CT60, nás dnes ale zajímá první jmenovaný, neboť nám byl laskavě zapůjčen naším partnerem Filmgame.cz k otestování.

Na designu si v Sony dávají záležet, zkosení je sexy

Abyste japonskou mašinku získali do domácnosti, musíte si z ranku několika desítek 2D a 3D titulů (v týdnu se jim ještě budeme věnovat) vybrat celkem 7 kusů, z nichž vás každý bude stát 499 korun. Dohromady vás tudíž celá záležitost vyjde na cca 3500 korun, přičemž samotný přehrávač je dnes prodáván o dobrou tisícovku levněji. Avšak tam zase nedostanete solidní zásobu filmů na rozjezd. Což se – ruku na srdce – vždycky hodí. A i kdybyste ten či onen film nepotřebovali, beztak ho můžete obratem udat například na Aukru, anebo ho rozdat kamarádům k Vánocům. Ostatně zajímavým vánočním dárkem může být i samotný přehrávač. Ať už obdarujete sami sebe (patříte-li mezi nenáročné diváky a potřebujete disk „jen“ na něčem pustit), anebo byste rádi dopřáli FullHD zážitek svým rodičům, kteří upřednostní jednoduché nastavení a manipulaci, již zvládne i malé dítě.

Právě pro tuto skupinu diváků je BDP-S4100 naprosto ideálním společníkem do domácnosti, neboť zvládá přehrát základní formáty bez jakýchkoli zádrhelů, má pro Sony typické přehledné a snadno ovladatelné menu a připojit ho k domácí audio sestavě, popřípadě pouze televizi (třeba v dětském pokoji, nebo na chalupě) zvládne opravdu každý. Potřebujete jen HDMI kabel (není součástí balení) a 2 minuty času a máte vystaráno.

Vysouvací mechanika

Instalace je vskutku snová. Přehrávač pouze propojíte s televizí (anebo receiverem, z něhož pak vedete další kabel do televize), zapojíte do elektřiny, do ovladače nacpete přiložené baterie a zmáčknete startovací tlačítko. Čeho si okamžitě všimnete je dlouhá startovací doba přístroje. Podle přesného měření mu náběh do menu trvá dlouhých 24 vteřin. Pokud ale nepočítáte každý Watt, je vám nabídnuta možnost rychlého startu, z něhož se systém probere do 3 vteřin. Samozřejmě za cenu větší spotřeby, neboť přehrávač ve skutečnosti nikdy nespí a je pouze v pohotovostním režimu. Pří prvním startu na vás vykoukne volba jazyka (bez češtiny), právě možnost rychlého probuzení a nastavení síťového připojení, jež se dá ale snadno přeskočit, takže internet v domácnosti rozhodně není podmínkou. Byť lze přehrávač připojit přes „LANku“, anebo po dokoupení Wi-Fi přijímače i přes bezdrátovou síť. V tomhle je vyšší model „5100“ lepší, neboť bezdrát nabízí v základním balení.

Mechanická tlačítka ovládání na přehrávači

Minimálně zpočátku však internetové připojení potřebovat nebudete. V přehrávači je totiž nainstalovaný nejnovější software, který bez problémů přelouskal i nový disk s Mužem z oceli a zdá-lo se, že mu velice chutná. Do nastavení v menu vlastně vůbec nepotřebujete chodit, základní nastavení je uzpůsobené tak, že po vstupu do menu jste rovnou připraveni film, hudbu či obrázky okamžitě pouštět. Jen u 3D je nutné nastavit velikost obrazovky. Avšak pokud doma nemáte 3D televizi a brýle (k přehrávačům se nepřibalují!), tahle možnost vás nemusí trápit. Ačkoli 3D zvládá přehrávač s ledovým klidem.

Pravda, při spuštění disku vás asi zaskočí hlasitost přístroje (povrch je kombinací tenkého plastu a kovu, takže zvukově zrovna netěsní), která by mohla malinko vadit při tišším promítání. Jakmile ale nastavíte zvuk na televizi nebo sestavě na střední úroveň, abyste vytvořili iluzi kina, těžko hučení zaznamenáte. A oproti prvnímu modelu PS3, který je jako vysavač, jde stále o tichou mašinku, která by vás za druhé světové dost možná neprozradila ani při prohlídce bytu Gestapem. A to ani v případě, kdybyste měli prokázat její schopnosti s různými formáty.

USB konektor na přední straně je schovaný pod elegantní krytkou

Zkoušel jsem vkládat různé disky (CD, DVD, Blu-ray), připojovat flashky a externí disky a přehrávač jako by mi neustále naznačoval, že ho podceňuji. Vážně si poradil se vším, co se slibuje ve specifikacích, takže kromě Blu-rayů (2D, 3D, samozřejmě i Mastered in 4K, kdyby se někdo ptal) ladně přecházel i na hudební CD, pálená i originální DVD (upscale do 1080p je při dobrém authoringu disku velmi solidní) a samozřejmě na různá .avi, .mkv či .mp4 videa, která v testu zastupovala různé seriály a filmy, které si divák shání jinými cestami. Jedinou výtku mám k rychlosti menu po zapojení externího disku, kdy se nabídka přece jen hýbe výrazně pomaleji, než v případě listování při vloženém disku. Čtení USB holt nešlape úplně plynule. A když už jsme u něj, naleznete tu dva konektory. Jeden na přední a druhý na zadní straně. Překvapivě však oba zvládnou přehrávání a ani zadní tak neslouží pouze k upgradu softwaru v případě nepřipojeného internetu.

Střídmé konektorové zázemí přehrávače

Co se konektivity týče, dostanete to, co se od nízkorozpočtového přehrávače očekává. Byť mě osobně zaskočila absence optického výstupu. Pro SD audio (Dolby Digital, DTS) je zde pouze koaxiální výstup, pro HD (DTS-HD MA, Dolby TrueHD) pak vše jede tradičně přes HDMI. Na zadní straně přehrávače je poté ještě zmíněný USB 2.0 konektor a vstup pro síťový kabel.

Kromě přehrávání filmů a hudby, popřípadě prohlížení obrázků (vážně, používá to někdo?) je v neposlední řadě možné i připojení k webovému prohlížeči, popřípadě k YouTube a dalším aplikacím. Rovněž lze skrze DLNA streamovat data z mobilních zařízení a nechybí ani rodičovský zámek a další fíčury typické výhradně pro Sony, které vám mají při nakupování od stejné značky dopřát nejlepší audiovizuální zážitek.

Klasický ovladač Sony s přiloženými bateriemi

Pokud tedy přemýšlíte o tom, že byste se akce zúčastnili a kromě filmů různých kvalit udělali sobě nebo někomu z blízkých radost novým přístrojem do obývacího pokoje, Sony BDP-4100 je pro nenáročného cinefila nebo filmového amatéra pohodová sázka na jistotu. Nic náročného z něj nevydolujete. Svoje sliby ale vždy splní a pro základní potřeby přehrávání je i přes svou o něco vyšší hlučnost naprosto adekvátní. A designově se jedná o moc pěkný kus hardwaru, jehož zkosené hrany působí vzhledem ke zbytku konkurence dostatečně výjimečně, aby zaujal návštěvníky na první pohled. Jen ten lesklý povrch mohli kluci z Japonska zapomenout. Prach a další nečistoty se totiž na přehrávač chytají lépe než vosy na čerstvě natočenou malinovku.

Základní údaje

Přehrávání: Blu-ray, Blu-ray 3D, DVD (upscale do 1080p), AVC-HD (Blu-ray, DVD, CD, USB, DLNA), CD / Super Audio CD, přehrávání ze zařízení USB (FAT32/NTFS), přímý přístup v síti přes DLNA
Formáty: Fotografie (JPEG/GIF/PNG), video (XviD / WMV9 / MPEG-1 / MPEG-2 / MPEG-4 / AVCHD), hudba: (mp3 / AAC / WMA9 Standard / LPCM)