Strážci Galaxie (recenze Blu-ray)

vydáno 12. 1. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 8 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Guardians of the Galaxy, recenze, Strážci galaxie

Strážci Galaxie (Guardians of the Galaxy, 2014) (Blu-ray)

Komiksový seriál od Marvelu pokračuje. Už jsme prožili high-tech thrillery s Tonym Starkem. Válečný i konspirační thriller s Kapitánem Amerikou. Dvojitou porci hrdinské fantasy s kladivářem Thorem. A dokonce i epický souboj se šmejdem z vesmíru v podání unikátní týmovky The Avengers. „Kam se jen vydáme dál?,“ přemýšleli hlavou ve filmových studiích. „No jistě, dál do vesmíru!,“ zněla odpověď.

A tak jsou před vámi Strážci Galaxie. Roztodivná sebranka hrdinů složená z arogantního pozemšťana, humanoidního vraha, adoptivní dcerky fialového a pološíleného Titána, mluvícího stromu a užvaněného mývala třímajícího v rukách samopal. To vše zabalené v úhledném balíčku studiového bezkonfliktního vizuálu, s dějovými zvraty, které jste viděli v tuctu jiných a mnohdy výrazně lepších filmů.

Ano, smést Strážce Galaxie ze stolu jako další sériovou výrobu z veleúspěšné komiksové stáje je až příliš snadné. Ale proč tak činit, když se zároveň jedná o jeden z nejzábavnějších a nejhravějších letních blockbusterů loňské sezóny, která se – ruku na srdce – mnoha podařenými filmy chlubit nemohla.

Strážci Galaxie (2014) Strážci Galaxie (2014) Strážci Galaxie (2014) Strážci Galaxie (2014)

Kouzlo Strážců Galaxie spočívá především v tom, že jsou uvědomělí, odehrávají se v dosud neviděném prostředí a nabízí postavy, k nimž publikum velmi snadno přimkne. Jamesi Gunnovi se z pozice scenáristy a režiséra povedlo přimět diváky fandit digitálnímu buku, slzet spolu se zvířetem z jedniček a nul a bavit se i těmi nejinfantilnějšími vtípky z ranku tanečních soubojů se záporákem. A to takovým způsobem, že si málokdo uvědomil, že hlavní padouch je jen nadbytečná loutka a ve výsledku mu nejde o nic jiného, než být ještě víc zlý než ostatní padouši z marvelovských kreslených sešitů.

A to je umění. James Gunn už ve svých předchozích filmech (Slimák, scenáristicky pak Scooby Doo) ukazoval, že si umí potykat s nadsázkou a pohrávat si s žánrovými klišé. U Strážců Galaxie se mu však konečně povedlo namíchat ideální míx sebeshazovačnosti spolu se seriózní akcí a hrdinským patosem. Nutno ovšem uznat, že mu velmi pomáhá výtečný casting, neboť Chris Pratt je opravdu dokonalým exemplářem sympatického zlodějíčka s dobrým srdcem, Zoe Saldana akční hrdinkou se sex appealem i pod nánosem zeleného make-upu. A Dave Bautista pro změnu nadutcem s dostatkem respektuhodné svalové hmoty.

V současné chvíli je „in“ tvrdit, že Strážci Galaxie byly marvelovskou sázkou na jistotu. Že podobný projekt zkrátka nemohl ztroskotat. Po komerční stránce možná, neboť po Avengers se publiku bude jen těžko vyskakovat z rozjetého vlaku oblíbeného filmového seriálu o dvou epizodách ročně.. Avšak kvalitativně jsme mohli nakrásně dostat druhého Green Lanterna (či Thora), z něhož nabíhá divákům se zvýšenou citlivostí na přestřelené komiksové ujetosti vyrážka ještě teď. A toho jsme se naštěstí nedočkali.

Za to patří Marvelu dík. A jen tak mimochodem, Ant-Man, kterého chystá Marvel na příští rok jako další zdánlivou šílenost a komerční propadák, vlastní aktuálně třetí nejsledovanější upoutávku ze všech filmů z dnes již více než desetidílné série. Ne, komiksová mánie opravdu jen tak neskončí. A dokud bude kvalita podobná jako v případě Strážců Galaxie, není důvod nad trendem oživlých kreslených okének plakat.

Marvelovské filmy mívají zpravidla kvalitní disky a Strážci Galaxie nejsou výjimkou. Ostrost je fantastická, úroveň detailů obří a barevné ladění bez diskuze věrné záměru tvůrců. Stěžovat se sice dá na místy trochu horší kontrast, případně na tmavost některých scén (především ve třetím rozměru). Celkově se však i poslední marvelovský produkt povedl v podstatě na jedničku.

V případě 3D verze se navíc obraz v některých scénách rozpíná na poměr stran 1.78:1, čímž dostanete stejný vizuální zážitek jako v kině. A ač samotné 3D není nikterak úchvatné, stále splňuje nutné minimum pro to, abyste se nemuseli bát si v něm film přehrát.

Zvukově pak není o čem dlouze diskutovat. Český dabing je sice jako u většiny komiksových filmů tristní (nejen zvukově, ale především výběrem dabérů), avšak původní DTS-HD Master Audio stopa je jednoduše skvostná. Nabízí nádherný dynamický rozsah, věrné podání všech ruchů, hudby a dialogů, a ve výsledku platí za jednu z nejimerzivnější a nejzábavnějších zvukových stop stop současných Blu-ray disků. Tady chybu rozhodně neuděláte.

Nad bonusovou výbavou marvelovských filmů se rozohňuji od chvíle, co Disney odkoupil distribuční práva od studia Paramount. A ani u Strážců galaxie neudělám výjimku, neboť jejich výbava je pláči.

Netuším, jestli si Disney šetří většinu materiálů z natáčení až na kolekci kompletní Fáze 2, anebo chystá do buducna re-edice, v nichž bude lákat diváky na exkluzivní, dříve neviděné dokumenty. V tuto chvíli jen vidím stovky milionů dolarů utržených v kinech a před sebou nutné bonusové minimum, za které by se jeden z největších letních trháků měl stydět v koutě. Obzvlášť při srovnání například s Transformery, které si konkurenční Paramount tradičně vychutnal.

Strážci Galaxie nabídnou zmatenou dvacetiminutovku „Guide to the Galaxy with James Gunn“, která působí dojmem narychlo sestřižených internetových featurettů, k nimž si tvůrci nechali dodělat 8-bitové předěly. Sedmiminutovou jednohubku o speciálních efektech filmu. Vesměs nudné vystřižené scény. Obligátní Gag Reel. A naprosto zbytečný sneek peak k Avengers 2, v němž není jediný nový záběr z filmu a vše je jen hrstka záběrů ze zákulisí, z nichž byla většina dostupná na internetu ještě před vydáním disku.

Tohle studiové selhání, které je stejné pro všechny regiony, zachraňuje leda audiokomentář Jamese Gunna, jenž je energický, oslnivě informativní a rozebírá kompletní produkci od začátku do konce. Jenže v tomto případě zase chybí české titulky, takže si zvukovou stopu užijí jen ostřílení angličtináři.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Strážci Galaxie poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.