Terminátor (recenze Blu-ray)

vydáno 22. 4. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 1 komentář

Tagy: Blu-ray, DVD, film, MPEG-2, PCM, Terminator, Terminator 2, Terminátor 2: Den zúčtování, Terminator 2: Judgment Day, Terminator 3, Terminator 3: Rise of the Machines, Terminátor 3: Vzpoura strojů, The Terminator

Terminátor (Terminator, The, 1984)

Může být nějaký béčkový film zároveň kultovní, přelomový a vysoce ceněný? Samozřejmě: akční sci-fi Terminátor rozjelo kariéru Jamese Camerona, dočkalo se několika pokračování a především už čtvrt století skvěle baví. Na teprve druhý film začínajícího režiséra a minimální rozpočet to rozhodně není špatné…

Těžko říct, čím dokázal prostý a přímočaře podaný příběh diváky po celém světě tak zaujmout. Scénář si napsal sám režisér James Cameron na základě inspirace z několika epizod mysteriózního seriálu Krajní meze (samozřejmě toho původního), do hlavních rolí obsadil tehdy ještě nepříliš známé herce a s iniciativou sobě vlastní doplnil směšný rozpočet šesti a půl milionů dolarů například vlastními kaskadérskými výkony.

V polovině osmdesátých let, které béčkovým akčním filmům nebývale přály, ovšem vznikl nezapomenutelný snímek. Mimo jiné také zajistil nesmrtelnost Arnoldu Schwarzeneggerovi – jeho snad jediná stoprocentní záporná role Terminátora, nezničitelného robotického stroje na zabíjení lidí, se totiž stala všeobecně známou popkulturní ikonou.

Budoucnost roku 2029 rozhodně není růžová. Armádní superpočítačová síť zničila většinu lidstva sérií atomových výbuchů a pomocí ničivých strojů převzala vládu nad světem. Poslední zbytky populace přežívají v podzemí a chabými prostředky vzdorují přesile Terminátorů, nelítostných kyborgů s jediným vražedným posláním. Naději pro lidstvo představuje jen John Connor, neohrožený vůdce provizorní armády, která proti strojům vytrvale bojuje.

Jeden z Terminátorů je proto vyslán zpět v čase do roku 1984, aby zlikvidoval Sarah Connor, nic netušící matku ještě nenarozeného Johna. Lidstvo budoucnosti zareaguje vysláním ochránce, který má nežádoucí změně událostí zabránit. Tím okamžikem začíná nepřetržitá akce plná přestřelek, automobilových honiček a také beznaděje. Ocelového Terminátora s lidskou tváří je totiž nemožné zranit…

Terminátor (Terminator, The, 1984) Terminátor (Terminator, The, 1984) Terminátor (Terminator, The, 1984) Terminátor (Terminator, The, 1984)

Mohlo by se zdát, že role Terminátora byla psána Arnoldu Schwarzeneggerovi přímo na tělo, ale opak je pravdou – původně se s ním počítalo pro roli kladného ochránce, vojáka Kyla Reese. Toho si nakonec zahrál Cameronův oblíbenec Michael Biehn a Lance „Bishop“ Henriksen, který měl původně představovat Terminátora (!), se musel spokojit s vedlejší rolí jednoho z policejních vyšetřovatelů.

Postava Sarah Connor se pak stala nejslavnější rolí tehdy začínající herečky Lindy Hamilton, i když její plné docenění přišlo až s pokračováním Terminátor 2: Den zúčtování (viz naše recenze).

O pozici, kterou má první Terminátor v rámci světové kinematografie, asi nejlépe svědčí jeho nedávné zařazení do projektu National Film Registry, spravovaným americkou Knihovnou Kongresu. Ocitl se tak mezi dalšími pěti sty snímky, které byly shledány kulturně, historicky nebo umělecky významnými.

TIP: Film Terminátor u nás na Blu-ray zatím nevyšel. Bez české jazykové podpory ho ale můžete zakoupit kdekoliv na světě, disk není regionálně chráněn.

Terminátor patří už od dob VHS mezi velmi oblíbené filmy domácího videa. Na DVD vyšel ve třech vydáních, z nichž zatím poslední dvoudisková Ultimate Edition z roku 2005 poskytuje jak nový obrazový a zvukový přepis, tak rozsáhlou bonusovou výbavu. O rok mladší Blu-ray vydání je zatím jediné a bohužel na tom není úplně nejlépe.

Jde o jeden z prvních filmových Blu-ray disků vůbec, což znamená obraz v dnes už přežitém formátu MPEG-2. Jako master pro přepis navíc zjevně nebyl použit nejkvalitnější možný zdroj a také neproběhlo žádné podstatné vyčištění obrazu, takže se kromě digitálních vad ve formě kompresních artefaktů setkáme i se škrábanci a dalšími optickými nečistotami. Blu-ray vydání sice ve srovnání s DVD poskytuje o něco málo lepší obraz, v rámci HD titulů se ale jedná o samé dno.

Trochu jiná situace nastala v případě zvuku. Na disku je přítomná PCM 5.1 nekomprimovaná stopa s místy až neuvěřitelnou dynamikou, která dokáže v akčních scénách (kterých je většina) skutečně vtáhnout do děje. Perfektní rozložení v prostoru je nutné ocenit – originální zvuková stopa filmu byla totiž z nedostatku financí pouze mono. Kdyby se tak dobře povedl i obraz…

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy, informace o možnosti importu ze zahraničí a další screenshoty naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Terminátor.

Také po stránce bonusových materiálů Terminátor na Blu-ray oproti DVD edici trochu zaostává.

K dispozici je dvacetiminutový dokument Terminator: A Retrospective, v podstatě rozhovor Jamese Camerona s Arnoldem Schwarzeneggerem o zážitcích a pocitech z natáčení filmu. Dalších třináct minut je věnováno základním informacím o vizuálních efektech a hudbě (Creating the Terminator: Visual Effects and Music), což už je mnohem zajímavější – dozvíme se například, že skladatel Brad Friedel nahrával (opět z nedostatku financí) veškerou hudbu sám, naživo a ve značném časovém presu. Přesto ho monotónní soundtrack, plný kovových samplů a minimalistických variací na jedno téma, dokázal proslavit.

Hodinový dokument Other Voices, známý z DVD a kompletně mapující vznik filmu, se bohužel nekoná.

To se naštěstí netýká sedmi proslulých vynechaných scén, které jsou na Blu-ray disku přítomny v celkové délce deseti minut. Ačkoliv prodloužený sestřih nikdy nevyšel, fanoušci filmu a potažmo celé série považují minimálně dvě z vynechaných scén prvního Terminátora za zásadní. Dokazují totiž, že už v době jeho natáčení měl James Cameron připravena zadní vrátka pro případné pokračování, ale nakonec se záběry rozhodl nepoužít.

Verdikt? Terminátor na Blu-ray není nic, čím byste mohli demonstrovat možnosti vysokého rozlišení. Není to ani disk, u kterého lze strávit hodiny sledováním zajímavých bonusů. Je to ale pořádný kus filmové historie, počátek nesmrtelného kultu, něco co zná doslova každý. A i přes všechny nedostatky v tuto chvíli neexistuje technicky kvalitnější verze, než je právě tato.