Trilogie Šílený Max (recenze Blu-ray)

vydáno 4. 10. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, George Miller, Mad Max, Mad Max 2: The Road Warrior, Mad Max 3: Beyond Thunderdome, Mel Gibson, recenze, Šílený Max, Šílený Max 2 - Bojovník silnic, Šílený Max 3: Dóm hromů, Šílený Max trilogie

Šílený Max Kolekce 1.-3. (Mad Max Collection 1.-3. 3BD, 1979) (Blu-ray)

Vzpomínáte si na Abramsovo „spielbergovské“ retro Super 8, ve kterém jeden z partičky pubescentů neustále vykřikoval „toč, toč, produkční hodnoty“? Tímhle heslem se koncem sedmdesátých let řídil i George Miller, když s partou kamarádů vyrazil na australský venkov s několika málo zaprášenými auťáky a ohozy z výprodeje, aby nahodil motor jedné kultovní série.

A Šílený Max kultovní rozhodně je. Jen se na něj nesmíte dívat měřítkem dnešních hollywoodských trháků, nýbrž optikou filmařského undergroundu, který dá víc na poctivou kaskadéřinu, atmosférické prostředí a nekompromisní násilí než na promakaný scénář, vedle kterého je i Nolanův Počátek slabikářem pro první stupeň základní školy.

Ne, trilogie o Šíleném Maxovi není o inteligenci, komplikovaných zápletkách a hlubokých poselstvích (byť i to by se dalo s jistou mírou nadhledu minimálně ve druhém filmu najít). Svou kultovost těží z faktu, že se tvůrcům ve své době povedlo nasnímat znamenité automobilové honičky, které proložili „něčím jako příběh“, v jehož středu je sakramentsky charismatický hrdina, kterého nezastaví v cestě ani průstřel nohy a který si to brázdí pustou krajinou, aby zpacifikoval každého, kdo se nechová podle jeho morálních zásad.

Šílený Max trilogie (1979) Šílený Max trilogie (1979) Šílený Max trilogie (1979) Šílený Max trilogie (1979)

A světe div se, ono to i po letech stačí. Především v případě druhého a třetího dílu, v nichž se Gibsonův bývalý policajt vyprofiluje jako post-apokalyptický drsňák, v jehož kabátu se schovávají kvéry všech velikostí a který semele i sebevětšího hromotluka se stejnou chutí, s jakou John Matrix žere zelené barety k snídani. Vedlejší postavy jsou pouze šmíra nutná k dialogům, záporáci čerstvý dovoz do masokombinátu a rozmanitá vozítka nástroje k brutálním demolicím, které si chytře pohrávají s divákovým očekáváním a nebojí se takřka ničeho.

Když se přitom podíváte na velikost (nebo spíš malost) Maxových rozpočtů (jednička byla pořízena za směšných 350 tisíc australských dolarů), začne vám z akčních veletočů přecházet zrak dvojnásobnou rychlostí. Razanci, s jakou Miller destruuje cokoliv zrovna stojí v cestě, se totiž vyrovná snad jen jeho um vytvořit bez digitálních triků (protože prostě nebyly) uvěřitelný svět beznaděje, jehož ústředními komoditami jsou voda a palivo a vrcholem gastronomie konzervované psí žrádlo.

Bude proto nepochybně zajímavé sledovat, jakým směrem se série posune, až se v kinech objeví dlouho chystaný čtvrtý film, kde Mela Gibsona nahradí Tom Hardy. Těžko lze očekávat nadšenecký punk, jaký nabídl první díl. Pokud by se však Miller vydal cestou rázného akčního nářezu ve stylu dvojky a přihodil podobně podařenou kontaktní akci, jakou naservíroval v Dómu hromu, mohli bychom se dočkat dalšího slavného návratu.

Šílený Max se dá bez problémů zhodnotit v rámci celé trilogie. Všechny tři snímky totiž spojují stejné kvality i vady na kráse. Začněme pozitivně. Pakliže se v Šíleném Maxovi objeví velký detail na obličej, zbraň, či kapotu policejního auta, přičemž záběr osvětluje velké množství světla, přepis vypadá nejen vzhledem ke stáří filmů fantasticky. Odhaluje široké spektrum detailů, nádherné a povětšinou i syté barvy (jen les v jedničce se mi zdá poněkud pobledlý), přirozené tělovky a ani po stránce kontrastu není co vytýkat. Disky navíc netrpí nadměrným užitím DNR (byť je místy očividně použito), Edge Enhancement jsem nezaznamenal a kontrast i množství zrna zůstávají při dobrém světle na konstantní úrovni.

Problémy nastávají při některých větších celcích (bývají neostré), v bídně nasvícených interiérech a v noci celkově. Miller a jeho kameraman se o tomto tématu dokonce rozpovídají v audiokomentáři druhého dílu, kde vysvětlují, proč v těchto scénách razantně nabývá na zrnu a šumu, zatímco ostrost a konstrast dostávají silné kopance do slabin. Takže svalovat vinu na nepovedený remaster samozřejmě nelze. Takto ty filmy zkrátka vypadají již v samotném zdroji. Pravdou ale zůstává, že obraz zkrátka po technické stránce čas od času strádá. Černá je spíš šedá, stíny mají tendenci se slévat a barvit do zelena či modra, a čas od času se objeví i menší přirozená vada objektivu, zrnko špíny, bílá tečka a u třetího dílu i drobné škrábance.

Tyto vizuální chybičky jsou ale v minimálním množství. Povětšinou si všechny tři filmy zachovávají velmi slušný vzhled a rozhodně se nemusíte při jejich koupi bát, že dostanete jen přeleštěná DVD. Ani jeden z filmů nikdy nevypadal lépe a co se zvuku týče, tak ani lépe nezněl.

Samozřejmě ani po stránce audia nemůžete čekat referenční kvalitu dnešních novinek. Pakliže však vynecháme zcela tristní české dabingy, které si doufám nikdo z vás nikdy nepustí (protože kdo chce na Blu-ray poslouchat mono!?), odvádí původní anglické stopy solidní prostorovou práci, jejíž síla tkví především v akčních scénách a při reprodukci soundtracku, kdy se naplno zapojují i zadní kanály (s výjimkou prvního dílu, obsahujícího DTS-HD MA 2.0 stopu, se filmy pyšní vysokodefiničním šestikanálem). Dialogy jsou však rovněž v naprostém pořádku a vyvážení jednotlivých složek nemá chybu. I v tom největším burácení motorů a ohýbání kapot uslyšíte poslední písmenko rozhovoru a každý zvukový efekt dostává patřičný prostor a zní realisticky.

Bohužel nula nula a (skoro) nic. Pokud vynecháme trailery, zůstane nám pouze velmi dobrý audiokomentář druhého dílu, který se nebojí jít patřičně do hloubky a řeší i zmíněné zapeklitosti z natáčení, které se odrazily na kvalitě obrazu některých scén. Na druhou stranu, zahraniční edice rovněž bonusy nepřekypuje (byť je jich o něco víc), takže v tomhle směru není důvod k závisti. Když se to tak vezme, vlastně můžeme být rádi, že Šílený Max na českém trhu vůbec je. Prodeje jsou totiž podle očekávání bídné.