Veřejný nepřítel č. 1 (recenze Blu-ray)

vydáno 7. 8. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, Brickbox Digital Media, DTS, DTS-HD Master Audio, film, HCE, Hollywood C.E., Hollywood Classic Entertainment, L' Instinct de mort, L'Ennemi public n°1, Mesrine, Mesrine: Part 1 - Death Instinct, Mesrine: Part 2 - Public Enemy #1, MPEG-4 AVC, Public Enemy Number One, Veřejný nepřítel č. 1, Veřejný nepřítel č. 1: Epilog

Veřejný nepřítel č. 1 (Instinct de mort, L' / Mesrine: Part 1 - Death Instinct / Public Enemy Number One (Part 1), 2008)

Filmy podle skutečných událostí mívají jednu společnou vlastnost: vyprávěný příběh se často stal někomu jinému, někde jinde a úplně jinak, pokud ovšem vůbec. Veřejný nepřítel č. 1 je na tom jinak, stojí totiž na pevných základech knihy, kterou sám o sobě napsal hlavní hrdina ve věznici La Santé.

Ano, Jacques Mesrine byl velmi reálnou postavou francouzského podsvětí a za své skutky – mimo jiné 39 vražd, únosy, vydírání a další libůstky – si skutečně vysloužil označení veřejný nepřítel číslo jedna. Na stříbrném plátně se jeho příběh už jednou objevil, průměrné kriminální drama Mesrine z roku 1984 ale docela právem zapadlo.

Teď, třicet let po Mesrinově smrti, se nepříliš známý režisér Jean-François Richet (např. remake Carpenterova Přepadení 13. okrsku) postaral o nesmrtelnost svoji i Mesrinovu. Natočil totiž čtyřhodinový dvojfilm, který svou řemeslnou i obsahovou kvalitou dosáhl na pomyslný vrchol gangsterského žánru.

Veřejný nepřítel č. 1 je prvním z těchto dvou filmů a jako takový zachycuje dvě třetiny Mesrinovy zločinecké kariéry. Nutno říct, že je oproti pokračování Veřejný nepřítel č. 1: Epilog (recenze) trochu v nevýhodě, Mesrinovy začátky totiž byly oproti jeho posledním rokům relativně nudné.

Děj se proto příliš nesnaží o nějakou výraznou dějovou linii. Servíruje časově ohraničené úseky Mesrinova života jeden za druhým jako na běžícím pásu, od návratu z Alžírské války v roce 1959 až po útěk z kanadského vězení roku 1973, po kterém už nebylo cesty zpět do normálního života.

O ten se přitom Mesrine zpočátku snažil, což je při zpětném pohledu na jeho život prostřednictvím filmu jasně vidět. Jednotlivé „epizody“ spolu díky tomu výrazným způsobem kontrastují: Mesrine jako začínající zloděj, Mesrine zamilovaný na „dovolené“ ve Španělsku, Mesrine jako vrah arabského pasáka (samozřejmě nikoliv ovcí), Mesrine jako šťastný novomanžel, Mesrine poprvé ve vězení, Mesrine jako architekt-designér, Mesrine jako bankovní lupič, Mesrine jako kanadský emigrant, Mesrine jako únosce a vyděrač, Mesrine jako nelidsky mučený vězeň, Mesrine jako uprchlík a svého druhu mstitel…

Veřejný nepřítel č. 1 (Instinct de mort, L' / Mesrine: Part 1 - Death Instinct / Public Enemy Number One (Part 1), 2008) Veřejný nepřítel č. 1 (Instinct de mort, L' / Mesrine: Part 1 - Death Instinct / Public Enemy Number One (Part 1), 2008) Veřejný nepřítel č. 1 (Instinct de mort, L' / Mesrine: Part 1 - Death Instinct / Public Enemy Number One (Part 1), 2008) Veřejný nepřítel č. 1 (Instinct de mort, L' / Mesrine: Part 1 - Death Instinct / Public Enemy Number One (Part 1), 2008)

Každá z těchto jeho tváří pomáhá pochopit sice nepříliš komplikovanou, ale stále více šílenou povahu skutečného zločince, který to nakonec dotáhl až na seznam nejhledanějších osob celé Francie. Obrovskou zásluhu na tom má Mesrinův filmový představitel Vincent Cassel, který bez debaty podává svůj životní výkon, a také plejáda dalších špičkových herců – Gérard Depardieu, Roy Dupuis, Elena Anaya nebo úžasná Cécile De France, ti všichni se se svými postavami dokonale sžili.

Velmi výrazná je ale i obrazová stránka filmu, která se v podání kameramana Roberta Gantze stává nedílnou součástí atmosféry příběhu a vysloužila si mimo jiné nominaci na cenu César. Gantz v rozumné míře používá stylové rozdělení obrazu na několik dějově nezávislých okének, nepříliš výrazné, ale o to lépe fungující obrazové filtry, často si hraje s nejrůznějšími odrazy osob ve skle a zrcadlech, nenápadně používá shodné symbolické barevné palety a jeho kompozice je naprosto dokonalá. Výsledek je až nečekaně dobrý.

Nejdražší francouzská produkce všech dob (rozpočet obou filmů se vyšplhal na 80 milionů Eur) je prostě v tomto případě poznat na celém filmu. Nikoliv ale nějak okatě, ale spíš ve formě jakési všeobecné kvality, na kterou se poslední dobou zapomíná. Je dobře, že se k tomuto etalonu vrací právě dvojice evropských snímků.

Veřejný nepřítel č. 1 je u nás na Blu-ray distribuován v lokální edici společnosti Hollywood Classic Entertainment, určené pro český a maďarský trh. Pokud výše uvedené odstavce platily pro film jako takový, vše následující už se bude vztahovat pouze k tomuto konkrétnímu Blu-ray vydání, a to hned z několika důvodů.

Tím prvním je obrazový formát. Ačkoliv byl film natočen s poměrem stran 2,35:1, na „našem“ Blu-ray je ve formátu 1.85:1, tedy se stranovým ořezem (viz okolní screenshoty). Francouzské Blu-ray vydání studia Canal Plus přitom obrazový poměr dodržuje. Žádná velká tragédie? Ano i ne.

Blu-ray má jako jediný formát domácího videa možnost prezentovat film v takové podobě, jakou zamýšleli jeho tvůrci – kvalitním Full HD obrazem počínaje, správnou snímkovou frekvencí a nekomprimovaným zvukem konče. Pokud se v tomto technicky maximálním provedení prezentuje obsahově nekompletní obrazová složka, o zachování zamýšlené podoby nemůže být příliš řeč.

Ale to jsme trochu odbočili. Blu-ray disk připravovala tuzemská společnost Brickbox Digital Media (viz Dvojitá dávka francouzské kriminálky v Blu-ray kvalitě) a odvedla v rámci možností kvalitní práci. MPEG-4 AVC video (francouzské vydání má VC-1, ale to nehraje velkou roli) o velikosti 14 GB má průměrný bitrate 17 Mbps, bez artefaktů interpretuje precizní obraz, samotný přepis je ostrý, detailní a živý. U rok starého snímku by to možná mělo být samozřejmostí, ale jak víme, vždy to neplatí.

Veřejný nepřítel č. 1 (Instinct de mort, L' / Mesrine: Part 1 - Death Instinct / Public Enemy Number One (Part 1), 2008) - Blu-ray video bitrate

Podobně bezchybná je i francouzská audio stopa ve formátu DTS-HD Master Audio 5.1. Dynamické scény, kterých je ve filmu hned několik (především útok na věznici), střídají klidnější až konverzační části; vždy je v rozumné míře využito efektových kanálů a na své si čas od času přijde i subwoofer. Ačkoliv se nejedná o vyloženě akční snímek, svištění střel kolem uší si budete dobře uvědomovat, stejně jako pohyb kamery v prostoru. Zapomenout nelze ani na hudbu Marcuse Trumppa, s jeho jménem se ještě určitě setkáme.

K dispozici jsou samozřejmě české (nebo maďarské, je-li libo) titulky i dabing. Ten by měl být podle údajů na obalu také DTS-HD, ale není tomu tak – jedná se o „obyčejné“ DTS 5.1. Nejen z tohoto důvodu nelze dabing doporučit; ačkoliv se kvalitě originálu nemůže všeobecně nikdy přiblížit, tentokrát mu prostě nesahá ani po prostřelené kotníky. Utěšující může být snad jen to, že maďarský je ještě horší.

Na tomto místě nelze ještě jednou neodbočit k výše zmíněné maximální kvalitě filmů na Blu-ray. Pro její dosažení je totiž bezdpodmínečně nutné neprznit film hlasy dabérů, které s ním nemají nic společného. Pokud se výrobce či distributor disku rozhodne na vydání zařadit originální zvukovou stopu, což je v případě Blu-ray naštěstí pravidlem, ale nabídne kromě ní i dabing, pak už je rozhodnutí jen na divákovi

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Veřejný nepřítel č. 1.

S bonusy to tentokrát bude velmi jednoduché, na jednovrstvý 25 GB disk se jich totiž vedle samotného filmu a zvukových stop už moc nevešlo: 18 minut rozhovorů s herci a tvůrci, dva trailery, to vše v rozlišení 720p. Neurazí, potěší, ale srovnávat s francouzským vydáním se to prostě nedá.

Verdikt? Veřejný nepřítel č. 1 je nadprůměrně kvalitní film a jako takový si zaslouží důstojné Blu-ray vydání. Toto přání se v rámci lokální edice sice podařilo splnit jen částečně, přesto se jedná o počin, který by nebylo dobré přehlížet. Tímto a několika dalšími tituly (pokračování Veřejný nepřítel č. 1: Epilog, horor Saw 5) totiž společnost Hollywood Classic Entertainment vstoupila na tuzemský distribuční Blu-ray trh, přičemž prodejní cena těchto novinkových disků je ve srovnání s ostatními velice lákavá.

Hollywood Classic Entertainment - logo

A to se rozhodně počítá.

Blu-ray film Veřejný nepřítel č. 1 k recenzi poskytl jeho distributor – společnost Hollywood Classic Entertainment. Děkujeme.