Wanted (recenze Blu-ray)

vydáno 19. 3. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, Day Watch, Denní hlídka, Dněvnoj dozor, DTS-HD Master Audio, film, Neuvěřitelný Hulk, Night Watch, Noční hlídka, Nočnoj dozor, The Incredible Hulk, Transformers, Universal, Universal Pictures, Universal Studios, Wanted

Wanted (2008)

Dobrý den. Jmenuji se Timur Bekmambetov, mám na kontě Noční a Denní hlídku. Když mi dáte trochu peněz, pár herců a půjčíte Pendolino, natočím vám blockbuster. Bude se v něm hodně střílet, jezdit červeným sporťákem a všechno bude vybuchovat… Co slíbil, to také beze zbytku splnil.

TIP: Nedávné recenze filmů Noční hlídka a Denní hlídka na Blu-ray doporučujeme!

Cesta ruského režiséra do světa světové kinematografie byla až zázračně rychlá a přímočará. Ve svém zatím posledním filmu si mohl vyzkoušet práci s herci typu Angelina Jolie nebo Morgan Freeman a plně popustit uzdu své fantazii – k dispozici dostal rozpočet bezmála 80 milionů dolarů, tedy o něco více, než dohromady vydělaly všechny jeho předchozí filmy. Na hollywoodské poměry se sice stále jedná o snímek spíše nízkorozpočtový, ale Bekmambetov je na stísněné podmínky tak nějak zvyklý. Wanted je ovšem bezesporu velký film, ve všech směrech.

Obvyklých pár slov pro uvedení do situace: Wanted je původně komiks Marka Millara (u nás vyšel pod názvem Mrtvý nebo živý), ve kterém se v podstatě nevyskytuje jediná kladná postava. Celou Zemi v něm ovládají antihrdinové – superzabijáci, kteří bez jakékoliv záminky vraždí, znásilňují, drancují a jen tak mimochodem pořádají divoké sexuální večírky. Film je tímto komiksem inspirován jen velmi, velmi volně, ale nutno říct – naštěstí! Kdyby se totiž inspiroval jen o maličko víc, MPAA by musela vynalézat nový rating přístupnosti.

Wesley Gibson (James McAvoy) je nula. V kanceláři, kde pracuje na pozici bezvýznamného účetního, ho terorizuje obtloustlá šéfová; manželku mu píchá jeho nejlepší kamarád, o čemž Wesley sice ví, ale nedokáže nic udělat; zůstatek na bankovním kontě se trvale pohybuje kolem nuly. A ještě ke všemu trpí neovladatelnými záchvaty panického strachu, při kterých vždy málem dostane infarkt.

Samozřejmě, že to všechno není jen tak. Jednoho obzvlášť stresuplného dne se Wesley za dramatických okolností dozví, že je synem jednoho z nejlepších zabijáků na světě, kterého shodou okolností nedávno někdo oddělal. Ve svém vlastním zájmu by se tedy měl vydat v jeho stopách a pomstít jeho smrt. I když svého otce Wesley nikdy neviděl, historce zpočátku nevěří, ale okolnosti a zejména krásná a tajemná Fox v podání Angeliny Jolie jsou silnější než on.

Vstupuje tedy do řad prastaré organizace Fraternity vedené tajemným Sloanem (Morgan Freeman), která „zaměstnává“ vycvičené zabijáky a stará se pomocí odstraňování vytipovaných osob o řádný chod věcí pozemských (vidíte ten rozdíl oproti komiksu?). Tím okamžikem začíná nepřetržitá akce, která trvá až do samotného konce filmu. Ona vlastně začíná už o něco dřív… Tedy vlastně trvá po celou dobu, tak je to.

Wanted (2008) Wanted (2008) Wanted (2008) Wanted (2008)

Pokud se o předchozích dvou filmech Timura Bekmambetova občas hovoří jako o „ruském Matrixu“, Wanted je tomuto kultu po vizuální stránce ještě mnohem blíž. Na každém kroku potkáváme extrémní zpomalení záběrů a proslulý bullet time – záchvaty panického strachu, při kterém Wesleyho tep vystoupá až někam ke čtyřem stům za minutu, totiž zásobují jeho organismus obrovskými dávkami adrenalinu, díky kterým může všechno kolem sebe vnímat pomaleji (= reagovat rychleji) a jen tak mimochodem také zakřivovat dráhu letících střel.

Těmito schopnosti disponují všichni členové Fraternity, takže o obrazové orgie skutečně není nouze. K tomu zbývá přidat Bekmambetovy oblíbené rychlé sportovní vozy, industriální prostředí amerického velkoměsta, krátký výlet na Moravu (část filmu se u nás skutečně natáčela), pád v úvodu zmiňovaného Pendolina do bezedné propasti a nahou pokérovanou Angelinu Jolie – výsledek dokáže ohromit naprosto každého.

Wanted je krystalická zábava v ne tak úplně hollywoodském šablonovitém balení. Bekmambetov je hračička a jeho proslulé vtípky, přítomné už v Denní hlídce, je radost objevovat. Scénář sice nepatří mezi nejhutnější, zápletku dokáže průběžně odhadovat každý druhý divák – ale o tom tenhle film skutečně není. On vlastně je… tak nějak o ničem. Ale dokáže to velmi efektně podat.

Obrazově patří Wantednaprosté špičce v rámci Blu-ray titulů studia Universal a celkově se řadí mezi takzvané „zlaté“ – je tedy jen o stupínek níže, než referenční disky. Ideálním pro srovnání může být například přepis Transformers: oba filmy vznikly ve stejné době a jedná se i o typově podobné, tedy rychlé akční tituly se spoustou efektů a digitálních triků.

Perfektně ostrý (ale zbytečně nepřeostřený) obraz je vidět při každé příležitosti, ať už se jedná o celkové záběry na lokality, detaily tváře nebo souboje. Barvy sice ze začátku mohou působit maličko nepřirozeně (v některých sekvencích více saturace), to lze ale přijmout jako jakousi symbolickou poctu komiksové předloze. Rozhodně to není nijak markantní.

Zvuk ve formátu DTS-HD Master Audio 5.1 je pak naprostou lahůdkou a opět jen malý kousek pod referenčními tituly – byl oceněn jako nejlepší audio v rámci Blu-ray titulů roku 2008. Precizní zvukové efekty spolu s všudypřítomnou hudbou (jednak klasický orchestrální soundtrack, ale také skladby rockových skupin, například Nine Ich Nails) vytvářejí dokonalou atmosféru, každá scéna je dokonale rozprostřená v prostoru, dialogy se neztrácejí, subwoofer ve správnou chvíli poctivě zapracuje… Tohle se prostě musí slyšet na vlastní uši!

Z tohoto důvodu nemá příliš smysl zmiňovat český dabing, kterým je u nás distribuovaný disk kromě titulků vybaven. Originálnímu zvuku nesahá ani po kotníky.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Wanted.

Na velmi vysoké úrovni je také bonusová výbava disku, což bývá u titulů studia Universal poslední dobou dobrým zvykem (viz například Neuvěřitelný Hulk). Možností Blu-ray formátu bylo využito beze zbytku – k dispozici je systém U-Control, díky kterém je v každém okamžiku zřejmé, co navíc může disk pro danou scénu nabídnout. K dispozici je například BonusView videokomentář, ve kterém se kromě rozhovorů s herci a tvůrci filmu můžeme podívat na natáčení před zeleným pozadím.

Některé scény mohou nabídnout svůj animovaný ekvivalent, vycházející ze stránek původního komiksu, příjemným zpestřením jsou také detailní profily jednotlivých zabijáků, jejich zbraní a způsobu boje, kterými lze listovat formou grafické encyklopedie (to všechno stále během přehrávání filmu!). Mód Scene Explorer pak umí některé záběry ukázat souběžně v různých stádiích – od kresleného scénáře přes hrubý počítačový model až k téměř hotové scéně. Velmi zajímavé!

Několik desítek minut samostatných krátkých dokumentů doplňuje také BD-Live sekce, která poskytuje „živý“ bonusový obsah přímo z internetu. Při načítání se ale obrňte velkou dávkou trpělivosti, trvá totiž skutečně dlouho a výsledek za to v podstatě ani nestojí. Samozřejmě platí, že pro využití videokomentáře ve formě obrazu v obraze a BD-Live je nutné mít patřičně vybavený Blu-ray přehrávač.

Verdikt? Během posledních několika filmových Blu-ray recenzí jsem zmapoval všechny tři snímky režiséra Timura Bekmambetova, pěkně od nejstaršího k nejnovějšímu, což byl ostatně záměr. Dospěl jsem k závěru, že cokoliv natočí je neuvěřitelně zábavné, koukatelné, bez problémů snesitelné a velmi akční, a to i opakovaně (což nebývá pravidlem). Každý jeho film je obrazovým i zvukovým skvostem, bez ohledu na občas řídký příběh. Můj zcela nekritický obdiv k němu to jen prohloubilo a to se týká i samotného filmu Wanted.

Takže abych to shrnul:
Já jsem dnes napsal tuhle recenzi. What the fuck have you done lately?