Zmizení (mini recenze Blu-ray)

vydáno 27. 2. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, mini recenze, Prisoners, recenze, Zmizení

Zmizení (Prisoners, 2013) (Blu-ray)

První opravdu velký film šikovného Kanaďana Denise Villeneuvea původně na tuzemský Blu-ray zamířit neměl. Nakonec se však vedení Bontonfilmu nechala ukonejšit a jedno z nejoceňovanějších thrillerových dramat posledních měsíců dopravilo ve vysokém rozlišení i na tuzemský trh. A díky bohu (a fanouškům) za to.

Zmizení je totiž výtečným přírůstkem do detektivního žánru, v němž čekají na diváky nečekaná odhalení, mrazivá atmosféra, napínavé, skoro až nervy drásající momenty a zároveň dostatečně civilní výkony, které s sebou nesou emocionální jádro filmu.

Villeneuve přitom režíruje ve svém obvyklém soustředěném stylu. Nikam nespěchá, zbytečně neexhibuje kamerovými kejklemi (a to má vedle sebe mistra Rogera Deakinse!), jen nechává skrze herce proudit dialogy a čechrá atmosféru neustálými záběry na zatažená oblaka, popřípadě podzimní lijáky a na konec i kosti prostupující mráz ze zasněžené krajiny.

Rozhodně tedy nečekejte dravou podívanou podle moderních trendů. Villeneuve jde naopak ve šlépějích staré školy a spoléhá na silné, byť tradiční řemeslo, jež je pro něj pouze prostředkem pro vyprávění příběhu, který staví na hlavní pozici. V tom má oporu i v silném hereckém obsazení, které se v oslavných ohlasech především na účet Hugha Jackmana možná trochu přeceňuje (dost často lze dekódovat jeho nacvičené bručounské pohledy adamantiového X-Mana), na druhou stranu však odvádí vysoce nadprůměrnou práci a nelze proti němu říct ani popel. Naopak si zaslouží vyzdvihnout Jake Gyllenhaal, jemuž soustředěný výběr rolí v menších filmech rozhodně sedí více, než když se pokoušel táhnout velké trikové blockbustery.

Zmizení (2013) Zmizení (2013) Zmizení (2013) Zmizení (2013)

Gyllenhaal je ve své policejní roli nesmírně přesný, charismatický a i díky uvědomělému scénáři hraje se zdaleka nejlepšími kartami, jež mu dávají možnost vyniknout i nad Jackmanem, jehož alkoholickému otci sice věříte každý odhodlaný pohled. Přece jen mu však chybí ono pověstné „něco“, co by vás doopravdy přikurtovalo do sedačky. Vzájemná dynamika ovšem funguje na jedničku a pod Villeneuvovou režií řada společných dialogů jiskří natolik, že vám dvě a půl hodiny před obrazovkou či plátnem utečou jako voda z protékajícího záchodu a dost možná ani nepostřehnete, že si film čas od času pomůže klišovitou berličkou (když je detektiv nejvíc v háji, vždy najde spojitost, kterou předtím neviděl, anebo se mu do cesty postaví podezřelý) a pachatele lze kvůli menšímu počtu hráčů a pomalu ubívajícím kartám v rukou režiséra odhadnout o chvilku dříve, než by si filmaři přáli.

Blu-ray disk Zmizení operuje s materiálem, který přímo vybízí k nějakému technickému selhání. Obraz totiž hojně pracuje se světlem a stíny, rozhodně neoplývá vysokou světelností a jeho pošmournost je skoro až do kůže se vsakující. Blučko si však se záměrně neatraktivním materiálem plným deště, mlhy a sněhových vánic umí poradit bez jediného problému. Ostrost je natolik vysoká, že si spočítáte i vousy na Jackmanově bradce. Kontrast je naprosto vynikající, s čímž souvisí i přesné podání chladného barevného spektra, jímž je film prodchnutý. Tělovky jsou přitom samozřejmě maximálně věrné, stíny pěkně hrají a na černou si nelze stěžovat stejně jako na tridimensionalitu.

Opravdovou palbou do černého a prvkem, který nejen film, ale i disk udělal, je ovšem dokonalý DTS-HD Master Audio 5.1 mix, jenž vás obratem přenese doprostřed kanadských lesů na pomezí podzimu a zimy.

A to nejen svým ambientním soundtrackem, ale především fantastickým mixem zvukových efektů, díky němuž uslyšíte každičký zvuk píšťalky, vrznutí podlahy při špatném šlápnutí či výstřel tak, jak to tvůrci zamýšleli. Samozřejmě s patřičným lokálním posazením, kdy vás mix skrze jednotlivé kanály napíná jako struny a šokuje vždy ve správný okamžik. Přesné posazení dialogů je naprostou samozřejmostí.

Technicky jistý je i český dabing. Jenže ten má v oblasti namluvení hned několika kvalitativních selhání, kvůli nimž jsou mnohé postavy otravnější, než by měly být. Což je škoda, protože například ústřední dvojice tatík-detektiv je více než fajn.

Na disku najdete kromě filmu pouze dva krátké featuretty. Tříminutovka „Záleží na každém okamžiku“ vám řekne v podstatě pouze to, že se ve filmu sešli skvělí herci a film je vážně povedený (naštěstí tomu tak skutečně je). A o šest minut delší „Velcí hráči“ (dost podivný překlad originálního Powerful Performances, které je i v tiskových materiálech přeložené jako „Úžasný výkon“) se zaobírají silnou hereckou sestavou filmu, v níž každý svého kolegu adekvátně pochválí za to, jak přinesl do filmu realismus, zanícení pro věc a jak by bez něj film rozhodně nevznikl v takové kvalitě.

Zkrátka a dobře se v obou případech jedná o tradiční plácačku po zádech, byť druhý featurette občas přece jen přihodí i zajímavé info. Obzvlášť Hugh Jackman se nebojí hodně mluvit… a chválit.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Zmizení můžete zakoupit se slevou v obchodě Filmgame.cz.