Americké psycho (recenze Blu-ray)

vydáno 7. 9. 2010 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 2 komentáře

Tagy: American Psycho, Americké psycho, Batman, Batman Begins, Batman začíná, Blu-ray, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, film, Lions Gate, LionsGate, Lionsgate Films, MPEG-2, MPEG-4 AVC, Sony Pictures, Temný rytíř, The Dark Knight

Americké psycho (American Psycho, 2000) (Blu-ray)

Pět let před tím, než Christian Bale celosvětově uspěl jako v pořadí už sedmý představitel Batmana (recenze – Batman začíná, Temný rytíř), ztvárnil Patricka Batemana v kontroverzním nízkorozpočtovém snímku. Tuto opravdu hloupou slovní hříčku jsem si prostě nemohl odpustit. Americké psycho samotné je ovšem snímek velmi chytrý, nabitý atmosférou – a bohužel nedoceněný.

Filmy podle knižní předlohy mají většinou nevděčný osud: Buďto jejich scénář z původních papírových stránek čerpá velmi volně, nebo je naopak nezdravě kopíruje; ani jedno není úplně ideální. Americké psycho přitom knihu převádí na plátno v podstatě naprosto doslovně, a to včetně skandální pověsti, která novelu Breta Eastona Ellise provází od jejího vydání v roce 1991.

Ale kdo chce tam, pomozme mu tam. Pokud se někdo rozhodne zfilmovat literární dílo, které několik vydavatelství odmítlo uvést na trh, v Německu byla pět let zakázána jeho propagace, v Austrálii a na Novém Zélandu se smí prodávat pouze zatavené v ochranné fólii a dočkalo se žaloby ze strany feministických aktivistek, musí počítat s problémy tak nebo tak.

Patrick Bateman je mladý, úspěšný a velmi pohledný investiční bankéř z Wall Streetu. Bydlí v přepychovém apartmá přímo na Manhattanu, má plné skříně obleků šitých na míru, chodí do těch nejlepších restaurací a klubů, vodu po holení používá zásadně bez alkoholu (protože nevysušuje pleť), opaluje se v soláriu a miluje aktuální pop-music.

Prostě typický yuppie, jak se v osmdesátých letech (kdy se Americké psycho odehrává) takové sortě lidí říkalo – se silným ofenzivním podtónem. Yuppies si nade vše cenili svého sociálního postavení vyšší střední třídy, pracovali převážně ve finančním nebo realitním sektoru a „těžce“ vydělané peníze se nebáli dávat velmi okatě najevo.

Jen velmi málo z nich to ale dotáhlo až na pozici sadistického masového vraha, jako Patrick Bateman. Přes den tvrdý finančník v košili s výrazným proužkem, nezbytnými brýlemi a značkovými kšandami, v noci pak krvelačné zvíře, vybírající si své oběti v nočních klubech. Ty pravé problémy ovšem nastanou ve chvíli, kdy se Patrickovi začnou tyto dva světy prolínat…

Americké psycho (American Psycho, 2000) Americké psycho (American Psycho, 2000) Americké psycho (American Psycho, 2000) Americké psycho (American Psycho, 2000)

Je těžké vytvořit si k Patricku Batemanovi jakýkoliv jiný, než ambivalentní vztah. Chladný a vypočítavý, vzdělaný a o to nebezpečnější, s neomezenými finančními prostředky a naprosto bez jakýchkoliv citů – to je naprosto vražedná kombinace. Nijak se nesnaží se svými psychózami bojovat, naopak je vydatně přikrmuje krví a mozky prostitutek, bezdomovců i vlastních kolegů.

Vše ovšem činí vždy dokonale promyšleně a s pocitem toho, že se mu vzhledem k postavení a kontaktům nemůže v podstatě vůbec nic stát. Jediný, kdo z pokaždé trochu jiných důvodů unikne jeho vraždícímu apetitu, je vlezlý detektiv, vyšetřující „záhadné“ zmizení Patrickova kolegy (měl příliš hezké vizitky, takže si nezasloužil žít), a vlastní sekretářka.

Americké psycho ale není žádný prvoplánový splatter; o brutální násilí jde v tomto filmu vždy takříkajíc až v druhé řadě, je nápadité, svým způsobem vkusné a často i rouhačským způsobem zábavné. Jedná se především o hlubokou sondu do duše sobeckého materialisty, postrádajícího jakékoliv sociální cítění a odhodlaného využít toho tím nejhorším možným způsobem.

Film se také nesnaží o přílišné zdůraznění dvojznačného konce, který staví všechny předchozí události do zcela jiného světla (a v této recenzi se nic dalšího rozhodně nedozvíte – nechcete s i přece zkazit požitek ze sledování). Nechá prostě příběh ladně proklouznout kolem vás, jen se tu a tam zatne drápkem a už nikdy nepustí.

Ačkoliv bylo Americké psycho natočeno za naprosto mizivých 7 milionů dolarů, může se kromě účasti mnoha hereckých hvězd (Willem Dafoe, Reese Witherspoon, Jared Leto) pochlubit také špičkovou kamerou Andrzeje Sekuły (Gauneři, Pulp Fiction) a stylovým soundtrackem, který je exkurzí do světa americké populární hudby osmdesátých let.

V souladu s bezbřehým šovinismem hlavního hrdiny by se skoro chtělo říct – jak mohly něco takového natočit pouhá ženy? Režie se totiž ujala do té doby nepříliš známá Marry Harron podle scénáře Guinevere Turner.

Ačkoliv se jedná o Blu-ray vydání deset let starého katalogového titulu, dokáže našinci udělat radost minimálně z jednoho důvodu – evropská edice poskytuje lepší obrazový zážitek, než ta americká (navíc regionálně kódovaná).

V regionu A (USA) vydalo Americké psycho jako jeden z prvních Blu-ray titulů studio Lionsgate už začátkem roku 2007, což podle tehdejších zvyklostí znamenalo jednovrstvý 25 GB disk a vyloženě průměrný MPEG-2 obrazový přepis s průměrným bitrate 18 Mbps. Do Evropy dorazilo vydání pod taktovkou Sony Pictures o rok později, už na dvouvrstvém 50 GB disku a s velmi kvalitním MPEG-4 AVC obrazem (27 Mbps).

Tohle všechno jsou sice jen čísla, ale i při letmém srovnání dokonce jen statických screenshotů staršího amerického a nového evropského vydání je patrný znatelný rozdíl, natož pak v pohybu. „Náš“ obraz je ostřejší, ale ne díky nepopulárnímu edge enhancementu, poskytuje také lepší kontrast, což vynikne zejména ve scénách z Batemanova minimalistického apartmá

V nočních scénách je sice zvýšené množství přirozeného obrazového šumu, to je ale zřejmě chtěná vlastnost a je dobře, že se ho nikdo nepokusil zlikvidovat necitlivým zneužitím DNR filtru.

Americké psycho (American Psycho, 2000) - Blu-ray video bitrate

Anglická zvuková stopa je na evropském vydání v podobě překvapivě dobře znějícího Dolby TrueHD 5.1 (16-bit); původní americká verze obsahuje DTS-HD High Resolution Audio 6.1 (24-bit). Zde by zcela jistě bylo dobré provést podrobnější srovnání, faktem ale je, že šestikanálové Dolby TrueHD nemůže v případě víceméně konverzačního thrilleru poskytnout o moc horší zážitek, než sedmikanálové DTS-HD.

Zvuková kulisa graduje od naprosto klidných scén s klavírním doprovodem, přes „poslechovky“ hitů popových hvězd (Genesis, Whitney Houston, Huey Lewis and the News), až po dynamicky ozvučené interiéry nočních klubů a téměř šok způsobující scény krvavých vražd. Inu, motorová pila je motorová pila…

Českou zvukovou stopu disk neobsahuje, pouze titulky.

TIP: Všechny dostupné technické informace, další screenshoty, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete v našem Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Americké psycho.

Dvouvrstvý disk je po pravdě řečeno zaplněn jen z nějakých dvou třetin, ale stejně se na něj kromě filmu samotného vešlo několik dostatečně zajímavých bonusů.

(Mimochodem – film je uveden v necenzurované verzi o stopáži 1:42:02, na což americké vydání upozorňuje hned na obalu. Jedná se o 18 sekund vystřižených scén, které (samozřejmě pokud jste viděli cenzurovanou verzi) v podstatě vůbec nepostřehnete. Paradoxně se nejedná o explicitní záběry na mrtvá krvavá těla, ale neškodné sexuální hrátky Batemana a dvou prostitutek v posteli s kamerou. Musely pryč, jinak by film při uvedení do kin získal v podstatě „neprodejný“ eRkový rating… Amerika je opravdu divná země.)

Ale zpět k bonusům: Nezbytným základem jsou dva audiokomentáře, ve kterých se rozhovoří postupně režisérka i scénáristka. Po pravdě řečeno, pokud očekáváte zábavné historky z natáčení, tak si nechte zajít chuť – oba tracky jsou víceméně faktografické, na druhou stranu nepříliš obsáhlé, takže je jistě „učtete“ třeba za pomoci anglických titulků (českými totiž komentáře nedisponují).

Zajímavější materiál představuje 12 minut celkem pěti vystřižených scén. Ty jsou sice ve fyzickém rozlišení 1080i, ale zdrojový materiál byl zjevně tak příšerné kvality, že se nikdo raději ani nesnažil s ním cokoliv dělat a předložil ho sice v „syrovém“, ale o to více autentickém tvaru. I tyto scény jsou opatřeny komentářem režisérky a anglickými titulky.

Posledním a zřejmě nejcennějším dokumentem je půlhodinka The 80's Downtown, ve které několik autentických obyvatel New Yorku vypráví o tom, jak prožívali skutečná osmdesátá léta. Protože se vesměs jedná o různé výstřední umělce (v čele s homosexuálem, který i teď v 21. století vypadá jako Boy George), je skutečně co poslouchat – samozřejmě hlavně v případě, že vás tato doba a její kultura zajímá.

Verdikt? Vše podstatné už bylo řečeno. Pokud chcete porci (sic!) masového vraha, se kterým budete moct sympatizovat a držet mu palce, pořiďte si na Blu-ray skvělý seriál Dexter (a k němu i region-free přehrávač, na češtinu samozřejmě zapomeňte). Pokud vám ale nevadí chladně drsná exkurze do mozku vyšinuté bestie, vyražte na cestu.

Já teď musím jít vrátit nějaké videokazety…

Blu-ray film Americké psycho k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.