Fargo (recenze Blu-ray)

vydáno 2. 5. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: 4K, Blu-ray, Fargo, film, recenze

Fargo (1996) (Blu-ray)

V polovině 90. let bylo bratrské duo Coenů na vrcholu kariéry. No dobrá, ono na ní je dost možná ještě dnes. Nicméně v polovině devadesátek platilo, že na co tvůrčí pár sáhne (Barton Fink, Millerova křižovatka Záskok, Zbytečná krutost), to se promění v klasické kinematografické zlato. A platí to i pro Fargo, které dodnes zůstává esenciálním dílem coenovské existence a pevným dosoustružením šablony „o blbcích, kteří se kvůli neskromnosti a vidině peněz zapletou do obřího průšvihu a dostanou pořádně za vyučenou“.

Tentokrát to platí pro středostavovského ňoumu v podání Williama H. Macyho, jenž vymyslí „brilantní“ plán, jak se dostat k penězům svého tchána: Nechá unést vlastní ženu duem dohozených grázlíků, kterým následně předá část výkupného. Ale jak už to u Coenů bývá, náhoda je blbec a stejně tak lidé, jimiž je Macyho prodejce automobilů obklopen. Takže se ze zdánlivě geniálního plánu vyloupne nekontrolovaná fašírka končící v drtiči na dřevo uprostřed zasněžené americké krajiny.

Fašírka, která se nesmírně dobře sleduje, neboť Coeni svůj fiktivně realistický příběh zalidňují trademarkově bizarními postavičkami, situacemi a dialogy, které mají vždy jasně dané místo a význam pro následující události. Dokonce i zdánlivě nevinné prznění dvou barových poběhlic se záhy ukazuje jako kruciální část scenáristického plánu, jenž však nikdy nedává svoji propracovanost okatě na odiv a naopak vytváří dojem, že je celý příběh složen z více či méně náhodných situací jdoucích cestou „co se může pokazit, to se také pokazí“.

Fargo (1996) Fargo (1996) Fargo (1996) Fargo (1996)

Jediné, co zůstává stále stejně dokonalé, je režijní vedení Coenů, kteří vládnou svému filmovému vesmíru pevnou a uvědomělou rukou, výsledkem čehož jsou nejen bez diskuze perfektní a s odstupem času památné herecké výkony pánů Buscemiho, Stormarea a Macyho, ale i řada dnes již kultovních situací, které kdybych měl všechny jmenovat, pravděpodobně bych převyprávěl valnou většinu tohohle minnesotského kriminálního opusu, kde se pro ránu sekerou, kulku nebo peprnou hlášku nikdy nejde daleko.

Bůh žehnej studiovým výročím, chce se říct při pohledu na další výtečný disk studia MGM, které se ve spolupráci s 20th Century Fox pustilo do dalšího remasterovaného Blu-ray disku s vervou, která nese ovoce.

Předchozí disk jsem v ruce bohužel neměl, nicméně dle zahraničních recenzí došlo k lehkým úpravám barev a odstranění některých drobných vad, jakými bylo například letmé problikávání v úvodním záběru ze sněhové vánice s přijíždějícím autem. To v novém přepisu rozhodně nenajdete. Stejně tak jako další potenciální vady.

Přepis se totiž chlubí fantastickou ostrostí a kontrastem odhalujícími vysoké množství obrazových detailů (obličeje, krajina, ve které vidíte každou šlápotu), barevně si není nač stěžovat, neboť disk hezky reprodukuje autorský záměr jakési nevýraznosti prostředí v kontrastu s krvavými gejzíry a cákanci. A dokonce i černá je adekvátně sytá a stínokresba ani jednou nezaváhá. Natož aby se našel prostor pro špínu, škrábance a další opotřebení spojené s releasy staršího data.

Zkrátka a dobře, tohle se povedlo. A platí to i pro anglickou zvukovou stopu v DTS-HD Master Audio 5.1 (český dabing na disku není), která samozřejmě nemůže konkurovat moderním blockbusterovým standardům v dynamice, agresivitě a prostorovosti. Nicméně o to se zde ani nikdo nesnaží. Fargo naopak útočí čistou, na dialozích postavenou stopou, která vysloveně souzní s fantastickým soundtrackem Cartera Burwella a ve správných momentech replikuje realistické ruchy a efekty jako jsou výstřely z pistolí, tříštění skla, či likvidace tělesných ostatků v drtiči na větve.

Bonusy nová verze Farga přebírá z předchozí edice, kterou jste si mohli pořídit v zahraničí. To ale neznamená, že by nebylo o co stát. Tedy v případě, že umíte dobře anglicky.

Česká podpora totiž u bonusů chybí, takže audiokomentář Rogera Deakinse (byť povedený) rozhodně nebude pro každého, a to samé se dá říci o Trivia Tracku, v němž se nachází řada zajímavostí o filmu v podobě porůznu vyskakujících kolonek během filmu.

Fotogalerie je zde trochu navíc, nicméně interaktivní článek o spolupráci Deakinse s bratry Coenovými je informačně přínosný a dokument Minnessota Nice jakbysmet. Dozvíte se v něm, co vedlo tvůrce k sepsání scénáře, jestli se opravdu jedná o film podle skutečných událostí, anebo jak fungují Coeni na place. Zkrátka dokumentární klasika, jež je navíc procpaná řadou vtípků, díky nimž si další půlhodinku před televizí bez problémů užijete.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Fargo poskytl k recenzi obchod Filmgame.cz. Děkujeme!