Super 8 (recenze Blu-ray)

vydáno 21. 3. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 5 komentářů

Tagy: film Blu-ray, Paramount Pictures, recenze, Super 8

Super 8 (2011) (Blu-ray)

Každý režisér má svůj vysněný projekt. George Lucas chtěl adaptovat lásku z dětství Flashe Gordona. Bryan Singer kvůli vytouženému Supermanovi odkopl opečovávané mutanty. A Peter Jackson po úspěchu Pána Prstenů dlouho neváhal, aby mohl s pomocí nejnovějších technologií oživit zaprášeného King Konga. J. J. Abrams léta brousil televizní vody, aby se postupně začal prosazovat i za kamerou nákladných blockbusterů, jejichž úspěchy (mluvíme teď především o oživeném Star Treku) mu postupně otevíraly cestu k jeho životnímu snu – natočit dětský film v duchu „spielbergovin“, jež v 80. letech produkovala společnost Amblin. A svou šanci chytil za pačesy jak se sluší a patří.

Super 8 je další z Abramsových vydařených procházek filmovým vesmírem, v němž není důležité proč, ale jakým způsobem se věci na plátně odehrávají. Abrams má řemeslo v malíku a zatímco ve svých předchozích filmech měl na řádění s kamerou více než solidní rozpočet, tentokrát dostal na hraní o poznání menší píseček. Ten ho ale nečekaně nijak zvlášť neomezuje, když jsou všechny povinné trademarky na svém místě. Kinetická kamera se téměř nezastaví, na spočítání lens-flarů by vám nestačila ani nejnovější kalkulačka a každý záběr byste mohli nechat zarámovat a vypadal by na stěně obýváku naprosto famózně.

Super 8 (2011) Super 8 (2011) Super 8 (2011) Super 8 (2011)

Abrams je technicky bez diskuze jedním z nejslibnějších režisérů současnosti, a přitom nemá problémy ani s utaženým produkčním opaskem. Super 8 může mít zápletku omotanou okolo agresivnější verze „E.T.ho“, děcka mohou být svědky ohromných vlakových neštěstí a armádních čistek za pomoci těžké techniky, a přesto byste film tipovali na trojnásobně nákladnější záležitost, neboť úroveň triků a vizuálu obecně si dává většinu podobně drahé konkurence (za 50 milionů si dnes většina tvůrců ani neuprdne, natož aby dala dohromady sedmdesátkové trikové retro) bez problémů k snídani, obědu i večeři.

TIP: Podívejte se u nás na Blu-ray trailer. Samozřejmě v HD

A i kdyby nedávalo, filmu by to na kouzle kdovíjak neubralo. Abrams totiž víc než na opulentním vizuálu a vymazlených trikových sekvencích staví na atmosféře a charakterech, které mají co nabídnout. V Super 8 se samozřejmě neřeší smysl života, ale ať už jde o šerifa, vyrovnávajícího se se ztrátou manželky, jeho syna, který objevuje city k opačnému pohleví, nebo zbytek jeho partičky, pátrající po nebezpečném mimozemšťanovi, nemáte ani na chvíli pocit, že za rohem stojí scenárista a nedočkavě škrtá dialogové linky. Tyhle postavy nešustí papírem, tyhle postavy žijí a dýchají jakoby je člověk vytáhl z dobového dokumentu a obklíčil vědeckofantastickými motivy.

Svůj podíl na tom přitom nemají jen perfektní dialogy a bezvadně rozepsané jednotlivé party, ale nečekaně i dětští herci, které Abrams musel vytáhnout z nějaké alternativní dimenze „největších hereckých talentů“, jaké se v Hollywoodu za poslední dekádu urodily. Platí to hlavně o Elle Fanning, která nejenže není otravná jako její starší sestra, ale ještě hraje jako pánbůh. (Aneb kdo nebrečí u jejího srdceryvného dialogu těsně před vykolejením vlaku, je emocionálně mrtvý.)

I proto celkem zamrzí, že v závěru začne zápletka i tempo prokluzovat skrz Abramsovy prsty a film do cíle nevlétne se sešlápnutým plynem, ale spíš se jen dokodrcá se zařazeným neutrálem. Na emocionální strunu proto závěr moc nezabrnká a kdo si nepotrpí na Rošťáky, Gremliny, E.T.ho a další inspirační zdroje téhle vzpomínky na naivní dětská dobrodružství vysílaná o sobotách v televizi, má dokonce velkou šanci, že se poněkud fantasmagorickým finále prozívá. Kdo ale s Abramsem sdílí lásku po starých časech a je ochotný tyhle drobné přešlapy přehlížet, bude pravděpodobně chrochtat blahem.

Obzvlášť když na Blu-ray vypadá film báječně. Abrams už u Star Treku drze atakoval hranice referenčního materiálu a u Super 8 dělá totéž. Čeká tak na vás promakaný a stabilní transfer (MPEG-4 AVC kodek), ohromující hloubkou, kvalitou kresby (nejen obličeje, ale i vlasy, oblečení či lokace jsou lahůdkou pro oči) a samozřejmě i sytostí barev (především boží tělovky).

Někomu nemusí vonět Abramsem nastolený retro nádech, nicméně stačí pár parádně vypadajících explozí (kvalita triků v HD trochu kolísá), kontrastních barev vůči neprostupné tmě (precizní černá a stínokresba) a budete zase jednou potřebovat bryndáček.

Pomyslnou třešinkou na dortu je potom lehká vrstva zrna, přidávající materiálu na filmovosti. A rovněž i vyvážený kontrast a nulový výskyt nepřirozených softwarových zásahů.

TIP: Další FullHD screenshoty v PNG a podrobné technické informace o obrazu a zvuku včetně bit-ratů najdete v našem Blu-ray profilu filmu

Na své si ovšem přijdou i uši. Nemluvím teď samozřejmě o průměrném českém dabingu (tradiční Dolby Digital 5.1), který z většiny dětských představitelů dělá ochotníky z Ulice, ale o vymazleném Dolby TrueHD, jehož osmikanálové rozvržení si ihned zamilujete.

Super 8 sice není ve svém audiu nikterak agresivní, avšak jakmile dostane šanci zazářit, předvádí výkon, nad nímž nelze než smeknout. Hororové momenty vám zježí chloupky na krku, spektakulární výjevy mají díky nabušené stopě adekvátní dynamiku, a přitom zůstává dost prostoru pro čisté dialogy a především pro atmosférický a williamsovsky zasněný soundtrack Michaela Giacchina, jenž si po poslechu na Blučku budete broukat ještě druhý den. Zkrátka precizní práce ve všech směrech.

Na své si přijdou i milovníci výživných bonusů, neboť Magic Box tentokrát dovalil kompletní bonusový nášup, včetně českých titulků.

Na disku tak naleznete nejen solidní množství vystřižených scén (nikterak zásadních), ale i technicky zaměřený a velmi povedený audiokomentář (jako jediný bez titulků) Abramse, jeho kameramana a producenta, kteří se nezapomenou ohlédnout ani za castingem, inspiračními zdroji a natáčením jako takovým.

Nechybí featurette, rozebírající kompletní sekvenci vlakové nehody a hned dva dokumenty o mladých hercích. Zábavný kraťas s kouzlícím kameramanem, z jehož kousků jde hlava kolem. Ani detailní pohled na vznik filmového monstra pomocí speciálních efektů či natáčení na skutečných městských lokacích.

Tím pravým fanouškovým pošušňáním je ale osmnáctiminutovka The Dream Behind Super 8, v níž se Abrams rozpovídá o své lásce k tehdejším filmům, Spielbergovi a také tvůrčímu procesu, jenž vedl k hotovému scénáři. Potažmo stylový dokumentík The 8mm Revolution, ve kterém vám řada tvůrců dokáže, že jejich láska k Super 8 formátu s přibývajícími lety nikterak neoslábla a mnohé z jejich krátkých amatérských pokusů mají i dnes něco do sebe. Zdaleka nejlepší je přitom historka o tom, jak Spielberg nechal mladého Abramse a jeho kamarády vyčistit své vlastní dětské filmy. Ruku na srdce, z tohohle byste se na Abramsově místě asi nevzpamatovali.

Vydařenou a komplexní nabídku bonusů zakončuje ještě krátká fíčura Scoring Super 8, ve které Michael Giacchino letmo projede co ho při tvorbě inspirovalo a čeho chtěl při skládání docílit.