Svět zítřka (recenze Blu-ray)

vydáno 2. 2. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 4 komentáře

Tagy: Blu-ray, Dolby Digital, DTS, film, Indiana Jones, Sin City - Město hříchu, Sky Captain and the World of Tomorrow, Svět zítřka

Svět zítřka (Sky Captain and the World of Tomorrow, 2004)

Na začátku byl šestiminutový černobílý snímeček, několik let připravovaný v domácích podmínkách a renderovaný na starém počítači. Na konci graficky velkolepý celovečerní film, opečovávaný stovkami animátorů a plný hereckých hvězd. To je Svět zítřka, ve své době zcela novátorský počin, dítě jediného člověka – debutujícího scénáristy, režiséra a všeuměla Kerryho Conrana.

Cesta ke splnění jeho snu začala už v devadesátých letech, kdy věnoval skutečně všechen svůj volný čas i finanční prostředky natočení jakéhosi „demo“ materiálu, ukázky své vize nostalgicky působícího retrofilmu, pocty naivním dobrodružným filmům éry třicátých a čtyřicátých let. V jeho příběhu ožili neohrožený pilot Sky Captain a všetečná reportérka Polly Perkins způsobem vskutku netradičním: všichni herci (rozuměj několik nadšených přátel) odehráli své party „naslepo“ před modrým pozadím v Kerryho obýváku a zbytek obstaral grafický software nijak závratně výkonného počítače značky Apple.

Kolem herců tedy bylo doplněno virtuální pozadí, předměty a přidány světelné efekty, to vše jak v normálních, tak obřích velikostech – uměle vznikaly nejen místnosti, ale i ulice města, vzducholoď, gigantičtí roboti nebo útok celé letky bojových letounů. S ohledem na omezené možnosti software i hardware byl výsledný krátký film sice černobílý, ale zároveň zcela záměrně roztřesený, plný kazů, dobových titulků a dalších aspektů, které měly navozovat dojem desítky let starého snímku.

Několik dalších let pak Kerry Conran s tímto ryze autorským filmečkem obcházel filmová studia a producenty, ale bez úspěchu. Nikdo příliš nevěřil v úspěch celovečerního filmu, který by byl natočen stejným postupem a doveden do konce stejnou, tedy pouze na výpočetní technice založenou technologií. Štěstí se na něj nakonec usmálo až v podobě Jona Avneta a studia Paramount, kteří do projektu během jeho realizace doslova nacpali celých sedmdesát milionů dolarů a na několik let zaměstnali stovky lidí. To bylo po všech stránkách mnohem víc, než v co se Kerry vůbec kdy odvážil doufat.

Výsledek ovšem zklamal očekávání, zejména tedy ta finanční. Pokud to totiž z poněkud rozvleklého úvodu, který ovšem bylo nutné absolvovat, není jasné: celovečerní Svět zítřka obrazovou formou, náladou i námětem skutečně přesně odpovídá původnímu černobílému demosnímku, pouze je barevný, profesionálně vypravený a obsazený hvězdami těžkého kalibru. Nic z toho z něj ale ani přes unikátní technologii vzniku nevytvořilo záležitost, masově přijatou diváckým publikem a film si na sebe nevydělal. Kritika a filmoví fajnšmekři si ovšem shodně libovali.

Příběh s jednoduchou zápletkou (a i to je možná příliš silný výraz) je situován do New Yorku konce třicátých let a tomu je podřízeno vše: architektura, dopravní prostředky, technologie i dobově vybledlý a jaksi neostrý obraz filmu. Na město útočí gigantičtí oceloví roboti, novinářka Polly Perkins (Gwyneth Paltrow) je na stopě ďábelskému spiknutí a na to všechno z oblohy dohlíží neohrožený letec H. Joseph „Joe“ Sullivan, zvaný Sky Captain (Jude Law).

Svět zítřka (Sky Captain and the World of Tomorrow, 2004) Svět zítřka (Sky Captain and the World of Tomorrow, 2004) Svět zítřka (Sky Captain and the World of Tomorrow, 2004) Svět zítřka (Sky Captain and the World of Tomorrow, 2004)

Tyto dvě hlavní postavy téměř neslezou z plátna a v několika málo lokacích (film svou strukturou místy připomíná počítačovou hru adventurního typu) spolu prožijí fantastické dobrodružství. To je zavede jak pod mořskou hladinu, tak do mýtického města Shangri-La a nakonec až na ostrov tajemného doktora Totenkopfa, který má plán na zničení celé Země. Jiskření mezi reportérkou a Sky Captainem místy připomíná podobné okamžiky z filmů Indiana Jonese, ke kterým lze ostatně s přimhouřením obou očí přirovnat celý Svět zítřka.

Herecké výkony všech zúčastněných (včetně několika málo minut Angeliny Jolie a hologramového výstupu mrtvého Sira Laurence Oliviera) jsou podřízeny nejen místy až přehnané stylizaci, ale zejména netradičnímu vzniku filmu – pouze před modrým pozadím se skutečně hraje o poznání hůře, než na reálné scéně. Na výsledku je to bohužel občas znát, zejména Gwyneth Paltrow působí skutečně nijakým dojmem. Tradičně nezapomenutelný výkon ovšem podává Omid Djalili a Giovanni Ribisi svůj talent prostě nedokáže zapřít. Není to málo, ale není to ani moc. Na to, že celý film vznikl na jedné scéně uvnitř jedné budovy…

Svět zítřka je odpočinkovým filmem pro milovníky béčkových dobrodružství neohrožených hrdinů, pro příznivce filmové nostalgie, pro fanoušky nových postupů a pro diváky, kteří jsou ochotni odpustit spoustu věcí a nechat se bavit úsměvně naivním příběhem v exkluzivním balení. Ze všeho nejvíc je ale Svět zítřka naplněným snem jednoho velmi talentovaného filmaře, o kterém ještě určitě uslyšíme.

TIP: Film Svět zítřka u nás na Blu-ray zatím nevyšel. Bez české jazykové podpory ho ale můžete zakoupit kdekoliv na světě, disk není regionálně chráněn.

Zvukové a obrazové parametry mohou být v případě tohoto snímku dalším zklamáním, zejména pro „HD pozitivní“ jedince. U takto specifického filmu má ale vše své důvody. Svět zítřka patří k těm nemnoha snímkům (kromě něj prakticky jen Sin City, Casshern a Immortel (ad vitam)), které přes přímou účast živých herců oslovují především svou svébytnou vizuální stránkou, ovšem k tomu tak docela nepotřebují moderní HD technologie.

Obraz je sice nezvykle rozostřený a celkově postrádá obvyklou hloubku, je ale nutné si uvědomit, že je to „vinou“ tvůrčího záměru, nikoliv nekvalitního přepisu – MPEG-2 transfer jako takový je bez artefaktů.

Něco podobného se dá říct také o zvuku: jednovrstvý 25 GB disk obsahuje anglickou Dolby Digital 5.1 a DTS 5.1 stopu, žádné HD audio orgie se tedy nekonají. Příliš to ale nevadí, protože zejména DTS je dostatečně hutné a dokáže vhodně podat jak všudypřítomnou podmanivou hudbu, tak dunění pochodujících robotů velikosti mrakodrapů, dá prostorově vyniknout leteckým honičkám a přitom vždy působí přirozeně.

Tradiční SD zvuk se prostě k tomuto archaicky působícímu filmu hodí.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Svět zítřka.

Pro každého filmaře – amatéra (nebo alespoň teoretika) jsou bonusové materiály na disku Svět zítřka hotovým pokladem. Ve dvou kapitolách se na ploše téměř jedné hodiny seznámí úplně se vším: co předcházelo započetí prací na filmu, se samotným průběhem, s nutnými změnami, úpravami používaných technologií, stresem z šibeničních termínů, stranou nezůstane ani komunikace s herci a výběr hudebního doprovodu. To vše formou částečně časosběrného dokumentu, pokrývajícího celou dobu vzniku filmu, tedy několik let.

Další dokument velmi zajímavým způsobem popisuje tvorbu unikátního vzhledu filmu, který sice vychází z období třicátých let minulého století, ale vzhledem ke sci-fi tématice je kombinován s nejrůznějšími prvky – ovšem také dobovými. Na své si přijdou také budoucí počítačoví animátoři: jeden z dokumentů názorně rozebírá jednotlivé elementy konkrétních scén z filmu a předvádí, jaká je vlastně cesta od samotných herců před modrým plátnem přes doplnění 2D i 3D pozadí, pohyblivých předmětů, světelných a částicových efektů a nezbytného rozostření až k finálnímu stavu. Velmi, velmi zajímavé.

Skutečné fanoušky filmu jistě potěší přítomnost původního černobílého šestiminutového demosnímku, na jehož základě vlastně mohl celý Svět zítřka vzniknout. Kraťas osloví svou svébytnou syrovostí a zároveň v plné síle ukáže genialitu Kerryho Conrana.

Dvě vynechané scény jsou pak o to cennější, že zůstaly zachyceny ve stavu jakéhosi polotovaru – tedy například právě jen s herci před modrým plátnem, případně doplněnými nahrubo a beze stínů vyrenderovanými obrysy budoucích „dekorací“. Nabídku bonusů uzavírá oblíbený sestřih nezdařených záběrů a trailery.